De vraag
Onbevredigend seksleven
Hallo Adrienne,
Mijn vrouw en ik hebben een goed huwelijk, waarbij we elkaar goed aanvullen. Op het gebied van seks verschillen we echter nogal. Het grote verschil zit in de frequentie en in de manier waarop. Mijn vrouw houdt van intimiteit zonder seks, en indien seks, dan vlug en zonder veel initiatief. Terwijl ik het graag vaker zou doen, met meer initiatief van twee kanten. Ik kan hier niet met haar over praten. Zij heeft geen zin om hierover te praten en als we dat wel doen, dan wordt het gesprek vaak emotioneel. Mijn vrouw ziet dit meer als mijn probleem dan als het hare.

Het advies
Adrienne Burgess
Beste,
Als een partner in een liefdesrelatie geen seks wil hebben, kan dat liggen aan problemen in het verleden (zoals seksueel misbruik), maar dat komt relatief niet zo heel vaak voor. Veel vaker is het een manier om ontevredenheid te uiten over andere aspecten van het leven of van de relatie. De meest voorkomende 'passie-killer' is vermoeidheid, vaak veroorzaakt door het lange werken en de zorg voor jonge kinderen. Ook onderdrukte woede of ongelukkigheid is vaak de oorzaak. Het is heel waarschijnlijk dat je partner zich op de een of andere manier niet door jou gewaardeerd of gesteund voelt. Het feit dat ze niet-seksuele intimiteit aanmoedigt, suggereert dat ze meer liefdesuitingen van je nodig heeft.
Eén ding is zeker: hoe meer je focust op seks en daar druk achter zet, hoe meer ze zich op dat gebied zal terugtrekken. Concentreer je niet meer zo op die seks (je kunt natuurlijk altijd masturberen) en knuffel veel met haar. Als zij dat knuffelen probeert over te laten gaan in seks, ga daar dan niet in mee: wellicht doet ze dit uit schuldgevoel. Het is juist de bedoeling dat ze weer seksueel hongerig wordt, en daar kun je voor zorgen door haar op een liefdevolle manier af te houden. Het belangrijkste is dat je naar mogelijkheden zoekt om haar te steunen (en zorg dat ze genoeg slaap krijgt). Laat haar regelmatig weten hoe belangrijk ze voor je is; leer door haar ogen naar jullie leven samen te kijken.
Als dit alles de problemen in jullie seksleven niet oplost en als zij er nog steeds niet over wil praten en ook niet naar een therapeut wil met jou, dan moeten jullie beslissen of je kunt leven met de huidige situatie.
Adrienne Burgess
Dit vind je misschien ook interessant
Artikel
Een leven lang seks
Over seks bestaan veel misverstanden: jongeren doen het in ruil voor een breezer, ouderen vrijen hel...
Lees verder
Branded content
Niet meer moe, 7 tips voor meer vitaliteit
Na een lange werkdag ben je al snel geneigd op de bank te ploffen met de afstandsbediening en een gl...
Lees verder
Test
Heb je genoeg gezond narcisme?
Veel mensen vind het eng om hun gevoelens en behoeften te uiten. Het helpt om klein te beginnen. Tes...
Lees verder
Advies
We hebben alleen seks tijdens de vakantie
Lees verder
Advies
Ik erger me alleen aan mannen
Lees verder
Advies
Ergernissen
Lees verder
Advies
Na vier maanden huwelijk al gescheiden
Lees verder
Advies
Waarom wil mijn vriend geen seks meer?
Lees verder
Artikel
Opscheppen over je geliefde
Lees verder