De vraag
Door zijn autisme kom ik tekort
Mijn partner heeft autisme en hij verliest zich zo in zijn studie dat hij geen tijd wil maken voor onze relatie. Leuke dingen doen we eigenlijk al drie jaar niet meer.

Het advies
Expert
Els Blijd-Hoogewys
Autisme
Het is goed om het hier, op een rustig moment, met elkaar over te hebben. Dus niet als je je weer eens ergert, maar wanneer de emoties niet zo spelen.
Het beste is om dat gesprek aan te kondigen, zodat je partner de kans heeft daar al eens over na te denken. Zeg daarbij concreet wanneer en waar je het over wilt hebben.
Het gesprek gaat over wat ieder van de relatie verwacht, nodig heeft en hierin zelf kan doen. Probeer onbevooroordeeld naar elkaar te luisteren. Dus niet al bezig gaan met het formuleren van je reactie terwijl de ander nog aan het praten is.
Wees echt in elkaar geïnteresseerd. Kunnen jullie een middenweg vinden die voor beiden werkt? Of komen jullie er niet uit en moet je hierin berusten?
Lukt het niet in één gesprek, spreek dan af dat je er op een concreet moment – bijvoorbeeld precies over twee weken – op terugkomt.
Het is goed om vervolgens bij jezelf na te gaan of je meer verwacht dan je partner kan geven en wat je daarvan vindt. Waar stoor je je het meest aan? Wat mis je? Kun je dat wat je nodig hebt ook van vrienden krijgen?
Autisme-expert Els Blijd-Hoogewys deelt haar kennis over omgaan met een autistische partner of kind in de online training Autisme: wat je moet weten.