De vraag
Hebben mijn kinderen autisme?
Mijn man heeft autisme. We hebben twee jonge kinderen en vragen ons natuurlijk af of zij ook autistische trekken zullen hebben. Uit zich dat al op jonge leeftijd? En waaraan zouden we het kunnen merken?

Het advies
Expert
Els Blijd-Hoogewys
Autisme
Al in het tweede levensjaar kan autisme merkbaar zijn. Dan maakt het kind bijvoorbeeld minder goed oogcontact, deelt het minder aandacht en plezier met anderen, of heeft het een vertraagde of wat opvallende taalontwikkeling. Ook kan er sprake zijn van afwijkend spel, weinig fantasie, veel last van prikkels (zoals geluiden) en enorme starheid (alles moet altijd op één manier).
Maar bij sommige kinderen kan autisme ook pas later aan het licht komen, bijvoorbeeld als ze een (boven)gemiddelde intelligentie hebben. En meisjes kunnen hun autisme (onbewust) meer camoufleren, waardoor dit niet zo opvalt. Er lijkt dan in eerste instantie sprake van milde of andere problemen. Zo kan er sprake zijn van eetproblemen of slaapproblemen, maar blijkt er later toch autisme aan ten grondslag te liggen.
Jullie kinderen hebben een verhoogd genetisch risico doordat hun vader autisme heeft. Het is daarom belangrijk om hun ontwikkeling goed te volgen. We weten dat, mocht er sprake zijn van autisme, stimulering van communicatie- en spelvaardigheden op jonge leeftijd gunstig is voor de verdere ontwikkeling. Op autismejongekind.nl vind je een vragenlijst die speciaal is ontwikkeld om ouders en professionals te helpen autisme te herkennen.