De vraag
Hoe help ik mijn zoontje (2) om assertiever te zijn?
Beste Kees,
Ik heb een zoontje van twee jaar oud. Hij kan zich mondeling goed uitdrukken, maar hij is niet assertief genoeg. Het is een enthousiast kind en een heel lief mannetje. Hij is ook een kat uit de boom kijker.
Daar staat tegenover dat als kindjes hem slaan of speelgoed van hem afpakken hij niets terugdoet. Hij zegt af en toe dat hij het niet leuk vindt als het gebeurt, maar verder doet hij niets. Ik weet niet op welke manier ik hem het beste kan helpen om assertiever te worden. Ik kan toch moeilijk tegen hem zeggen dat wanneer een kindje hem slaat dat hij dan maar gewoon terug moet slaan? Stiekem hoop ik dat hij dat uit zichzelf wel doet.
Mijn man en ik zijn beide rustige mensen en echte kat uit de boom kijkers. Ik ben verbaal wel sterk, maar het ontbreekt bij mij aan zelfvertrouwen waardoor ik moeite heb om duidelijke grenzen te stellen. Om die reden heb ik zelf hulp gezocht bij een psycholoog omdat ik graag zelf ook assertiever wil worden en meer zelfvertrouwen wil krijgen. Ik wil graag een voorbeeld zijn voor mijn zoontje.
Kunt u mij advies geven over assertiviteit voor kinderen?
Alvast bedankt!
Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
Je hebt een lief mannetje van twee. Nog volop in ontwikkeling, op zowel emotioneel als sociaal gebied.
Ik denk niet dat je nu al kunt zeggen of een kind assertief is. Hij begint pas de wereld te ontdekken. De taalontwikkeling komt nu goed op gang zodat hij de juiste woorden leert om te vertellen wat hij denkt en voelt.
Op het ene moment gaat je kind lekker om met anderen, op andere momenten ontstaan er ruzies.
Vallen en opstaan, dat hoort bij opgroeien. Kijk die assertiviteit nog even aan. En als je echt denkt dat het misgaat, raadpleeg dan bijvoorbeeld een opvoedkundige van de peuterspeelzaal.
We zien trouwens op speelpleinen en in klassen dat kinderen of meer naar buiten zijn gekeerd (extravert) of juist meer naar binnen zijn gericht (introvert). In onze samenleving wordt mondigheid en opkomen voor jezelf (op een stevige manier) erg gewaardeerd. Wat mij betreft zelfs overgewaardeerd. Een meer terughoudende attitude, even nadenken voor je reageert, is in veel gevallen verstandiger dan een impulsieve reactie geven. Het kan je voor veel problemen behoeden. Geniet daarom van een strategie als ‘de kat uit de boom kijken’.
Je vraagt hoe je je zoontje kunt helpen. Ik denk dat je vooral moet doorgaan met een liefhebbende moeder te zijn. Heb vertrouwen in je kind. Heb geen angst dat jouw kind een gebrek aan zelfvertrouwen zal krijgen. Ieder kind is uniek en zal op unieke wijze opgroeien. Ook jouw kind!
Vriendelijke groet,
Kees van Overveld