Het is uit. Je hart is gebroken. Liefst zou je alleen maar in bed liggen, in gezelschap van een grote bak ijs. Met deze 9 tips ben je snel verlost van je liefdesverdriet:

Training

Leer loslaten

  • Leer accepteren i.p.v. vechten
  • Leer de controle los te laten
  • Leer te leven volgens je waarden
bekijk de training
Nu maar
€ 67,50

1. Kick cold turkey af

Snel van je liefdesverdriet afkomen? Alles wat aan een ex herinnert, wakkert het verlangen alleen maar aan. En dat doet letterlijk pijn in het brein, blijkt uit Groningse onderzoek. Berg dus al zijn foto’s en andere spullen op uit het zicht. Vermijd plekken waar hij of zij vaak komt, of waar jullie samen vaak naartoe gingen. En: niet bellen, mailen of langsgaan.

2. Zet de voordelen op papier

Amerikaanse onderzoekers vroegen proefpersonen met een gebroken hart om drie dagen achter elkaar een kwartier tot half uur te schrijven over de goede kanten van hun relatiebreuk. Vergeleken met de andere groepen die over de neutrale of negatieve gevolgen schreven, rapporteerde deze groep meer positieve gevoelens, zoals zelfvertrouwen en wijsheid. Meer over de kracht van schrijven? Lees het artikel: Schrijven helpt.

3. Ga uit

Blijf niet te lang hangen in je verdriet, waarschuwt liefdesonderzoeker Helen Fisher in een eerder interview: daardoor keldert het niveau van de neurotransmitter dopamine in je brein. Júíst door vrienden op te zoeken en nieuwe ervaringen op te doen, stijgt het dopamineniveau weer – waardoor je meer energie en plezier ervaart.

4. Heb seks of zoek een nieuwe liefde

Tijdens het vrijen maakt het lichaam de hormonen oxytocine en vasopressine aan, waardoor je je gelukkiger voelt. En Amerikaanse onderzoekers ontdekten: hoe sneller je een nieuwe liefde hebt, hoe eerder je over een ‘oude’ relatie heen bent. Een nieuwe vlam leidt volgens hen af van negatieve gevoelens over de verbroken relatie. Seks met je ex helpt niet, maar maakt je verdriet ook niet erger.

5. Zorg goed voor je lichaam

Duursporten, zoals hardlopen, hebben een bewezen positief effect op neerslachtigheid: de endorfines die je daarbij aanmaakt, verminderen sombere gevoelens. En kies voor gezond troosteten: koolhydraatrijk voedsel, zoals zoetigheid, stimuleert de aanmaak van de neurotransmitter serotonine. Dat stofje is belangrijk voor een gevoel van zelfvertrouwen en ontspanning. Hetzelfde effect, maar dan gezonder, bereikt voedsel dat veel tryptofaan bevat, zoals bananen, bruine rijst, kwark en noten.

6. Laat de tijd zijn werk doen

In een Amerikaans onderzoek verwachtten studenten dat ze drie maanden na het sneuvelen van hun relatie nog erg verdrietig zouden zijn – maar toen die drie maanden waren verstreken, bleek veruit de meerderheid alweer volop van het leven te genieten.

7. Ga hardlopen

In het boek Runningtherapie breekt psychiater Bram Bakker een lans voor hardlopen als therapeutisch redmiddel bij neerslachtigheid. Duursporten hebben een positieve invloed op depressies. En omdat liefdesverdriet overeenkomsten vertoont met een depressie is het goed om geregeld te bewegen. De endorfine die daarbij wordt aangemaakt, vermindert sombere gevoelens. De hoeveelheid adrenaline neemt juist af, wat een positief effect heeft op onrustige gevoelens.

Helpt EMDR nu zelfs tegen liefdesverdriet?

De therapie die je met oogbeweging van nare gevoelens afhelpt, wordt al jaren toepast bij trauma’s...

Lees verder

8. Fantaseer over een leuk leven

Liefdesverdriet is niet alleen verdriet over de voorbije relatie, maar ook angst dat dit verdriet nooit meer voorbijgaat. In het boek Hoe lijm ik mijn gebroken hart? raadt therapeut Paul McKenna aan om elke avond twintig minuten te fantaseren over een gelukkig leven in de toekomst. Bedenk hoe je leven eruit zou zien als je over je verdriet heen bent. Volgens McKenna reageert het lichaam positief op de leuke dingen die je je inbeeldt, waardoor je sneller ‘geneest’.

9. Verander je omgeving

Veel leed bij liefdesverdriet wordt onbewust veroorzaakt. Door je omgeving en vaste gewoonten te veranderen doorbreekt je ook de vaste – vaak onbewuste – gedachtepatronen die daarbij horen. Zelfs in een korte of moeizame relatie bouwen mensen een hele reeks routines op. Je kunt je hersenen ‘voor de gek houden’ door zo veel mogelijk associaties met je ex te vermijden. Dus luister naar andere muziek, fiets een andere route naar huis, en vermijd de plekken waar je samen kwam.

Lukt het niet zelf? Zoek een coach die bij je past of vraag een psycholoog naar bijvoorbeeld EMDR-therapie.

Meer artikelen over liefde? Bekijk het thema over liefde en relaties.