De vraag
Knallende ruzies: overwint de liefde dan?
Sinds een jaar heb ik een relatie met een heel bijzonder persoon. We zijn allebei rond de dertig jaar. De eerste maanden waren we waanzinnig verliefd. Ik vond het heerlijk om na zoveel relaties te ontdekken dat de liefde zo diep kan gaan. Ik kan ook echt zeggen dat ik ontzettend veel van hem hou.
De laatste tijd begint er echter steeds meer iets in me te knagen. We hebben namelijk echt elke week ruzie in onze relatie. Van die knallende ruzies waarbij we allebei gedrag vertonen waarop we niet trots zijn. Ik kan alleen maar huilen, en hij wil alleen maar praten en wordt vaak boos. We kunnen op zulke momenten niet snel op één lijn komen en er ontstaat op die manier zo’n grote afstand en leegte.
Het lijkt nu net of dat knagende gevoel steeds erger wordt, en ik weet niet zo goed meer hoe ik nu het beste naar mijn intuïtie kan luisteren. Zal de liefde dit overwinnen? De vraag wordt steeds groter of ik op deze manier wel door wil gaan. Een relatie met elke week ruzie vind ik niet echt top.
Ik weet dat de keuze aan mij is, maar misschien kun jij toch wat advies geven om de zaken een beetje op een rijtje te krijgen? Ik wil mezelf het beste gunnen, en ik durf niet meer zo te vertrouwen op mijn gevoel. Alvast heel erg bedankt voor jouw reactie!

Het advies
Een relatie met elke week ruzie is verre van ideaal. Ik kan me jouw gevoel goed voorstellen. Juist met degene van wie je zoveel van houdt maak je zulke knallende ruzie, terwijl je dat helemaal niet wilt. Maar ja, toch gebeurt het. Wat moet je hier nu van denken? Hoe kun je deze ruzies in goede banen leiden?
De positieve kant van ruzies
Graag wil ik je het volgende meegeven. Een voordeel heeft het wekelijkse geruzie wel: conflicten krijgen bij jullie geen kans om te sluimeren. Jullie laten onuitgesproken irritaties niet sudderen, en sparen ook geen zegeltjes op waardoor bommetjes niet onverwachts kunnen ontploffen. Maar de kunst is nu om conflicten met elkaar te bespreken zonder dat ze gepaard gaan met ruzie.
Elke week ruzie: zo doorbreek je dat patroon
Voorkom dat de emoties hoog oplopen: signaleer meningsverschillen op tijd en leg ze rustig op tafel. Met onderstaande vragen krijg je wellicht meer inzicht in wat er bij jullie speelt:
• Waar gaat de ruzie over? Over welke zaken/ideeën verschillen jullie van mening? Houd daarbij in het achterhoofd dat een ruzie in eerste instantie niet om de inhoud gaat. Het eigenlijke gespreksonderwerp is daartoe veelal slechts de ontsteker/de aanleiding. In het algemeen gaat het om de onderlinge betrekking/jullie verhouding tot elkaar.
• Zijn er met het oog op het voorgaande machtsverhoudingen in het spel? Hoe liggen de onderlinge verhoudingen? Hebben jullie dezelfde verwachtingen/ideeën over jullie relatie? Is er sprake van een afhankelijkheidssituatie? Wie bepaalt wat er gebeurt? Heb je het gevoel dat de liefde wederzijds is? Voel je je begrepen?
• In welke situatie/omstandigheid maken jullie ruzie? Bijvoorbeeld als een van jullie moe is, als een van jullie geestelijk/lichamelijk niet in balans is, als jullie gezamenlijk in gezelschap verkeerd hebben?
• Wanneer is de ruzie weer voorbij?
• Hoe komt er een einde aan de ruzie?
Bespreek deze vragen, en jouw emoties, ook met je partner. Kijk samen naar de dieperliggende oorzaak van jullie boosheid/gezamenlijke conflict en kom samen tot een oplossing. Met voldoende liefde en begrip voor elkaar moeten jullie er zeker wel uitkomen. Bij interesse kunnen jullie ook het boek ‘Ruzie met je partner’ van o.a. relatiepsycholoog Jean Pierre van de Ven raadplegen.
Ik wens je veel nieuwe inzichten toe, en dat je snel weer op je gevoel durft te vertrouwen.
Lees ook deze gouden principes van goed ruziemaken