Als dat nodig is maken we een reuze serieuze indruk, maar even later laten we ons van onze joligste kant zien. De indruk die we willen maken, hebben we stevig in de hand. Zelfs types die zogenaamd altijd zichzelf zijn, zullen hun gedrag regelmatig aanpassen. Heel verstandig. Een goede indruk maken heeft namelijk grote gevolgen: een bevredigend zelfbeeld, een leuke vriendenkring en een succesvolle carrière.

Training

Van single
naar samen

  • Leer wat je valkuilen zijn in de liefde
  • Ontdek welk relatietype je bent
  • Kom erachter wat voor partner bij je past
bekijk de training
Nu maar
€ 67,50

We zijn zo doordrongen van deze sociale wet dat we, indien nodig, niet alleen ons eigen karakter, maar ook dat van vrienden lustig promoten. We doen dit zelfs met liefde. Onderzoekers hebben deze neiging ‘beneficial impression management’ gedoopt. Als er een leuke aantrekkelijke collega vrij rondloopt, zijn we gaarne bereid een vriendin die al jaren vrijgezel is, flink aan te prijzen. Dat kan zover gaan dat we de waarheid een tikje verdraaien. Houdt onze collega van spontane types, dan is de vriendin een echte flapuit. Ziet hij liever een dromerige vrouw, dan is die vriendin gevoelig en zorgzaam. Maar is de eenzame collega een minder prettige figuur, dan is de vriendin juist helemaal níet zijn type.

En hoe zit dit bij onze geliefde? Zijn wij ook bereid onze partner zo te promoten? De

Amerikaanse wetenschappers Beth Pontari en Barry Schlenken namen onlangs de proef op de som. Ze onderwierpen tientallen koppels aan experimenten om erachter te komen waar de grenzen liggen. Het resultaat: geliefden zijn absoluut bereid hun partner te helpen een gewenste indruk te maken. Hoe sterker de gevoelens, hoe groter de inspanningen om het imago van de geliefde te versterken. Eind goed, al goed? Niet dus. Er zit er een flinke adder onder het liefdesgras.

Zodra zich in het publiek een aantrekkelijke rivaal bevindt, steekt een ander mechanisme de kop op. Dan staat het belang van de geliefde ineens niet meer voorop en wint het eigenbelang. Niet alleen wordt de altruïstische verkooppraat acuut gestaakt, om helemaal zeker van hun zaak te zijn, maken partners elkaar zo nodig minder aantrekkelijk. Houdt de rivaal van spontane types, dan is de partner ‘soms akelig voorspelbaar en toch wel een beetje saai’. En is de concurrentie gek op rustige en zorgzame mannen, dan is de partner ‘behoorlijk druk en een tikje egoistisch’. Vooral als onze partner de rivaal aantrekkelijk vindt, trappen we op de rem.

Basistraining

Versterk je relatie

  • Leer kijken naar de patronen in je relatie
  • Ontdek hoe je negatieve patronen kunt doorbreken
  • Met inspirerende video's en artikelen
bekijk de training
Nu maar
€ 35,-

Hoewel de conclusies van Pontari en Schlenken zijn gestoeld op gedegen wetenschappelijk onderzoek, is er zeker ruimte voor twijfel. Alle participanten waren studenten en het is maar de vraag of studentenrelaties symbool kunnen staan voor relaties in het algemeen. De meeste mensen voelen zich als ze jong zijn onzeker over liefdes. En je geliefde dan nog leuker maken dan hij/zij is tegenover een aantrekkelijke studiegenoot? Ja doei. Maar naarmate je zekerder bent over je relatie, kun je je partner zonder aarzelen ophemelen bij de mooiste types. Die kiest immers toch voor jou. Sterker nog: mensen scheppen vaak op over hun partner en juist bij knappe mensen. Ze moeten toch beseffen dat jij niet met de eerste de beste suffe kip rondloopt. Dat straalt immers weer af op jou. Kortom: tijd voor een vervolgonderzoek. n

• Journal of Experimental Social Psychology, vol. 40, januari 2004