De vraag
Mijn man luistert zo slecht
Beste mevrouw Verweij,
Mijn man zit al jarenlang in de ziektewet en hoeft ook nooit meer te werken. Hij is dus alle dagen thuis en slaapt als ik naar het werk ga. Als ik thuiskom is hij niet thuis en als hij dan thuis komt wil hij alle aandacht.
Hij vraagt nooit hoe het met mij gaat of hoe mijn dag was. Soms vraagt hij het wel, maar dan luistert hij niet.
Hij wil altijd eerst zijn verhaal kwijt. Hoewel hij niet veel meemaakt heeft hij toch altijd hele verhalen die mij vaak niet interesseren. Hoe kunnen wij beter naar elkaar gaan luisteren?
Groet,
Vogeltje

Het advies
Beste Vogeltje,
Dank voor je vraag. Mijn vraag aan jou is: vind je zijn verhalen echt niet interessant of ben je zo gefrustreerd dat het je daardoor niet lukt om te luisteren? Vertel je hem weleens tijdens het gesprek, ‘schat, ik krijg het gevoel dat het je niet interesseert wat ik je vertel en ik merk dat ik daar heel gefrustreerd van word..’?
Ik zou je willen aanraden om te ‘ondertitelen’: dat je aangeeft wat iets met je doet. Je kunt tegen hem zeggen dat je het jammer vindt dat hij altijd eerst zijn verhaal doet. En dat je het fijn zou vinden als jij vanavond eens als eerste mag beginnen – omdat je nu het gevoel hebt niet gehoord te worden.
Ondertitelen is zeker voor degenen die al lang samen zijn belangrijk: we worden dan vaak ‘lui’ en denken we wel weten wat de ander ergens van vindt, zonder dat we die mening verifiëren. Ondertitelen zorgt ervoor dat je weer nauwer bij elkaar betrokken bent en dat emotionele intimiteit kan ontstaan… En ja, ondertitelen kan best spannend zijn..!
Succes!
Vriendelijke groet,
Irene Verweij