De vraag
Ik mis het gevoel van verliefdheid
Beste Carien,
Sinds 1,5 jaar heb ik een relatie, maar ik ben niet meer verliefd. Ik weet niet of het echte ‘houden van’ in plaats van de verliefdheid is gekomen. Mijn partner is een hele aardige en fijne man, maar wel wat saai. Ik vind het gevoel van verliefd zijn juist zo fantastisch en dat mis ik nu. Ik heb al meerdere relaties gehad en ben sinds zes jaar gescheiden. Twee relaties duurden meer dan een jaar en verder had ik hele korte relaties van gemiddeld twee maanden.
Ik mis mijn gevoel van verliefdheid. En ik wil niet altijd bij hem zijn, terwijl hij dat geweldig vindt. Ik krijg het er juist benauwd van. Ik twijfel of ik er mee door moet gaan, maar ik ben ook bang dat ik te hoge eisen stel. Ik heb ook eindelijk wat meer rust en balans in mijn leven, maar ik mis diepgaande gesprekken en enthousiasme bij hem. Wat moet ik toch doen?
Bij voorbaat dank voor je antwoord.
Groeten,
Jeannette

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste Jeannette,
In een lezing over liefde en wiskunde vraagt de wiskundige Ionica Smeets zich af hoeveel verschillende partners een optimaal resultaat in de liefde geven. Haar schatting is 12. De eerstvolgende die beter is dan de vorige 12 moet je houden, voor altijd. Volgens Amerikaans onderzoek heb je dan 75% kans dat je partner aan 90% van je eisen voldoet.
Maar ja, vaak zijn de eisen die we stellen niet alleen hoog, maar ook tegenstrijdig. We willen niet een man die iedere dag in het café zit, waar vrouwen als vliegen op de stroop op afkomen, maar ook geen saaie, betrouwbare beleidsambtenaar. Wel een vaste relatie, maar ook op en top verliefd.
Stel dat je voor hem kiest, ga dan na hoe je jullie leven samen interessanter kunt maken. Je kunt bijvoorbeeld samen iets geheel nieuws beginnen: een Bar Tabac in Zuid-Frankrijk kopen (kunnen ze aan de straatstenen niet kwijt) en daaraan een andere bestemming geven. De huidige crisis biedt volop kansen.
Succes,
Carien
• Psychotherapeut Carien Karsten geeft structureel antistressadvies. Meer over Carien Karsten op www.carienkarsten.nl