De vraag
Mijn geliefde ziet een relatie nog niet zitten
Hallo Steven,
Zes maanden geleden kreeg ik (44 jaar en twee kinderen) ‘iets’ met een man (43 jaar). We kennen elkaar al vijf jaar en ineens sloeg de vonk over. Na wat afspraakjes werden we ook intiem. Wekelijks spraken we af bij hem thuis en ik moest moeite doen om niet verliefd op hem te worden, want hij wist nog niet wat hij wilde met z’n leven en een relatie zag hij ook nog niet zitten. Ook wederzijdse contacten met familie, kinderen en vrienden vindt hij iets wat je alleen doet als je het zeker weet en er 100% voor gaat.
Hij vindt dat hij geen bindingsangst heeft maar wel een dikke muur om zijn hart en dat hij zijn eigen tijd wil nemen. Ben ik tè ongeduldig na negen maanden? Of doe ik er beter aan, zoals mijn vrienden me adviseren, het contact te verbreken met deze ‘emotioneel onbereikbare’ man?
Hopelijk kun je mij wat meer duidelijkheid of richtlijnen geven want ik loop hier al een aantal maanden mee te worstelen. Het zorgt voor aardig wat onrust in me omdat ik wel mijn gevoel wil uiten en de intimiteit mis en mezelf zo niet kan zijn.
Alvast mijn grote dank voor je tijd en aandacht,
Met vriendelijke groeten,
Maaike

Het advies
Beste Maaike,
Je vraagt me je te helpen bij het verzinnen van een strategie en als er iets is waarin ik inmiddels niet meer geloof in een relatie, dan is het strategie. Waarom? Omdat strategie daar zijn intrede doet waar er niet (meer) met elkaar wordt gecommuniceerd.
We gaan dan in het hele spel een soort zetten verzinnen (‘Ik bel niet hoor, laat hem nou maar eens bellen’), in de hoop dat de ander het soort gedrag gaat vertonen (of nog erger, gaat voelen) waarvan wij vinden dat het zo hoort. Het bedenken van strategieën is een heilloze weg, die twee mensen vreemden van elkaar kan maken. Het is het begin van het toneelstuk dat je dan van je relatie kan maken.
Ik raad je daarom gewoon aan om het vooral niet met je vriendinnen te bespreken, maar met hém. Vertel hem je angsten (‘ik zit te dicht bovenop je, ben ik soms bang’) en je verlangens (‘wat ik zou willen is….’), dat is allemaal veel heilzamer. Vertel erbij dat je het allemaal niet vertelt om hem te veranderen, maar om hem te bereiken en dat jij je gedachten wilt delen omdat je van hem houdt, niet als aanwijzing hoe hij zich dan vervolgens moet gaan gedragen.
Want dat is bij mannen vaak de grote angst als het om dit soort gesprekken gaat; dat ze op hun falie krijgen dat ze het niet goed doen of dat ze aan het eind van het gesprek een nieuw setje gedragsinstructies krijgen. Zeg er daarom van tevoren bij dat je dat niet wil. Je wilt weten, begrijpen, of om kort te gaan communiceren. Waarom? Zodat jullie geen strategie meer nodig hebben, zoals vele anderen.
Groeten,
Steven Pont
• Steven Pont is relatie- en gezinstherapeut, ontwikkelingspsycholoog en mediator en auteur van diverse boeken. Voor meer informatie over zijn methode, boeken en trainingen, neem een kijkje op zijn website: www.systeemtheorie.nl