De vraag
Seks met de een, intiem met de ander
Ik heb in het geheim vurige en passievolle seks met een veel jongere man. Ons contact is louter seksueel. Een soort Zout-op-mijn-huid-relatie, maar dan homoseksueel (ik de intellectueel, hij fabrieksarbeider.) Ik hou van mijn vaste partner, maar ik verlang niet meer naar seks met hem. Kan ik seksualiteit en intimiteit niet samen beleven? En zou dat kunnen komen doordat ik als kind verkracht ben?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Wat je beschrijft is heel herkenbaar: de wilde en gemakkelijke seks met de vaste partner zakt in, er is intimiteit en liefde maar steeds minder merkbare drang om te vrijen.
Het hoofd en het lichaam willen en kunnen nog best opwinding ervaren als het maar nieuw, of spannend, of stiekem gebeurt. Porno en spannende dingen elders voldoen in deze behoefte.
Idealiter kun je ook met je vaste partner verlangen creëren. Niet door te wachten tot je vanzelf zin krijgt, maar door jezelf en de ander bewust in een seksuele toestand te brengen. In de wetenschap dat de zin en opwinding vanzelf wel komen als je eenmaal begint.
Je moet zin máken, en dat voelt voor velen niet spontaan of romantisch, maar ongemakkelijk en kwetsbaar. Vrijen op passie en geilheid is makkelijk, beginnen met seks als je gewoon comfortabel naast elkaar ligt is een soort levenskunst.
En nog lastiger als je nooit geleerd hebt dat je tijdens intimiteit ook actief opwinding kunt genereren (en wie leert ons dat?), als seks fysiek of emotioneel pijn doet, er traumatische herinneringen in de weg zitten of als je seksuele geheimen hebt voor je partner. Veel van mijn therapieën gaan hierover.