De vraag
Verliefd op mijn therapeut
Beste Jolet,
Ik (vrouw van 47) ben nu tien maanden in therapie. Dat is een hele klus omdat ik een vervelende jeugd heb gehad (onder andere met incest). Een van de ‘valkuilen’ die ik aan mijn jeugd heb overgehouden is dat ik snel verliefd word, en daardoor meermalen ben misbruikt. Nu ben ik helaas verliefd op mijn therapeut. Hij weet hiervan en gaat er heel professioneel mee om. Is dit een fase waar ik doorheen moet?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U ziet goed hoe deze verliefdheid voortkomt uit uw jeugd. Het zou heerlijk zijn als u deze valkuil kwijt was en als u zich minder zou overleveren aan anderen. Daarom is het, gek genoeg, wel nuttig dat u nu verliefd bent op uw therapeut. Als het lukt om dit samen met hem op te lossen, zult u een stap verder zetten in uw ontwikkeling.
Daarom is het goed om bij deze therapeut te blijven. Vertrekken betekent dat u helemaal opnieuw moet beginnen – waarbij u wellicht opnieuw verliefd wordt. Er is pas reden om de behandeling te stoppen als de therapeut ook op u verliefd is. Hoe pijnlijk deze gevoelens ook zijn, u hebt er meer aan om ze te bespreken dan ze te vermijden. Veel sterkte!