De vraag
Mijn ex zit nog steeds in mijn hoofd
Er is een ‘kleine crisis’ waar ik maar niet uit kom. Ik heb meerdere relaties gehad, maar bijna twee jaar geleden ontmoette ik een man en voor het eerst werd ik echt verliefd. Helaas zat ik toen niet goed in mijn vel (depressief) en duurde de relatie niet lang, want hij zag alleen maar ellende en ik was werkelijk niet om mee samen te leven. Vorig jaar (na mijn therapie) heb ik hem weer een paar keer gezien. Het zat er weer in dat we het gingen proberen. Maar helaas: na een paar weken besloot hij dat hij dat toch niet wilde.
O ja, hij had iemand anders leren kennen. Ik weet niet of dat wat geworden is, maar weet wel dat hij momenteel een relatie heeft. Ik ben zo enorm gekwetst door hem, net nu ik me weer een beetje bloot durfde te geven en me kwetsbaar durfde op te stellen.
Ik merk dat ik nu heel graag weer een relatie zou willen, maar ik ga niet voor minder dan het echte verliefdheidsgevoel. Ik weet nu hoe dat voelt en wil niet meer een relatie aangaan op alleen een ‘ik vind je leuk gevoel’. Tegelijkertijd: elke man die ook maar enigszins leuk is en iets te dichtbij komt hou ik ver weg. Mijn ex zit nog continu in mijn hoofd. Ik word hier gek van. Het is nu bijna twee jaar uit. Ik wil het afsluiten en verder gaan, maar het lijkt wel een soort obsessie! Hoe los ik dit op?
p.s. Het gekke is, dat ik ook echt m’n ex niet meer terug wil. Na wat hij gedaan heeft en hoe hij zich heeft opgesteld, hoeft het niet meer. Niet alleen om wat hij heeft gedaan, maar ook wat ik van hem hoor en zie, hoe hij leeft, dat past niet meer bij me. Maar waarom, als ik het zo op een rij heb, kan ik niet gewoon verder?

Het advies
Arnold van Emmerik
Trauma deskundige
Je noemt het een ‘kleine crisis’, maar ik kan me voorstellen dat het je erg bezighoudt. Verbroken relaties en onbeantwoorde liefdes kunnen erg veel impact hebben, en het duurt vaak erg lang, soms jaren, om erover heen te komen. Wat je schrijft is erg herkenbaar. Wat ik nu zeg is niet zozeer gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek of klinische ervaring, maar meer een persoonlijk beeld dat ik wel eens gebruik. Soms lijkt het met verbroken relaties wel eens als met een cd opnemen: het geluid wordt pas gewist, als je er iets nieuws overheen opneemt.
Je beschrijft een aantal dilemma’s heel mooi: hoe je je ex aan de ene kant niet meer terug zou willen, maar aan de andere kant nog veel met hem bezig bent. En ook hoe je alleen nog een relatie wilt aangaan als je echt verliefd bent, maar mogelijke kandidaten uit de buurt houdt.
Het is begrijpelijk dat je verlangt dat een nieuwe relatie gebaseerd is op verliefdheid en later op echte liefde, dat is misschien het mooiste en meest romantische. Tegelijkertijd is dit een hoge eis: om te beginnen moet je wachten tot je zelf verliefd bent, en dan moet het ook nog maar eens wederzijds zijn. Er zijn veel relaties die een ‘koude start’ hebben, maar toch tot iets moois uitgroeien. Misschien is er een middenweg mogelijk, waarbij je voorzichtig contact aangaat met iemand waar je misschien niet hevig verliefd op bent, maar toch positieve gevoelens voor hebt. Je kunt dan kijken of er een verliefdheid groeit, en als dat niet zo is besluiten om het contact niet – of alleen vriendschappelijk – voort te zetten.