De vraag
Ik kan mijn werk niet loslaten
Hallo mijnheer Kerkhof,
Ik hoop dat u mij met deze vraag kunt helpen. Ik heb namelijk niet zo zeer last van piekeren, maar wel van het niet kunnen loslaten van mijn werk. Ik werk sinds 1,5 jaar in de hulpverlening (begeleiding psychiatrische cliënten).
Twee van mijn kernkwaliteiten zijn betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Met als valkuil té betrokken (overbetrokken). Ik word gek van mezelf als ik merk dat ik (vooral ’s nachts en als ik ’s ochtends wakker wordt) alleen maar over mijn werk aan het denken ben. Gedachten die ik heb gaan over hoe ik een gesprek met cliënt zal aanpakken, ik ga dan ook gesprekken voeren in mijn hoofd, terugdenken aan hoe gesprek gegaan is, wat ik de volgende keer anders ga doen etc.
Ik denk dat het te maken heeft met onzekerheid (nieuw vak, perfectionistisch), maar hoe stop ik het nou? Het kost me te veel energie op deze manier en dat wil ik niet. Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
een beginnende hulpverlener

Het advies
Expert
Ad Kerkhof
Piekerexpert
Beste beginnende hulpverlener,
U begint te zeggen dat u niet zozeer last heeft van piekeren, maar daarna beschrijft u precies wat wij verstaan onder piekeren. U bent wel degelijk een piekeraar, en niet zo’n klein beetje ook. Mijn advies is om eerst voor uzelf te onderkennen dat wat u doet wel degelijk piekeren is en dat dat helemaal niet zo erg is.
Ik zou u willen aanraden de cursus Stop met piekeren nauwgezet te volgen. Ik zou u ook willen adviseren om niet te proberen te stoppen met denken over uw werk. Daarmee maakt u het zichzelf wel erg moeilijk. Ik stel voor dat u probeert het denken over uw werk met de helft te verminderen in plaats van helemaal te stoppen. Probeert u maar eens elke dag twee keer een half uur intensief over uw werk te denken, en in de tussenliggende tijden aan iets anders te denken. Zoals in de cursus staat uitgelegd. Dan denkt u meer dan genoeg. Zonder helemaal te stoppen.
Veel sterkte,
Ad Kerkhof