De vraag
Hoe houd ik het vol?
Hallo Kees,
Mijn arbeidsvreugde neemt de laatste jaren erg af. Ik sta nu 17 jaar voor de klas aan een ROC niveau 2 en de eerste tien jaar ging ik fluitend naar mijn werk. De laatste jaren is er veel veranderd op bestuurlijk en uitvoerend niveau wat mijn arbeidsvreugde niet ten goede kwam. Ook het competentieleren zit er aan te komen en daar heb ik zo mijn bedenkingen over.Maar vooral de mentaliteit en motivatie van de leerlingen veranderde in negatieve zin.
Ook denk ik dat mijn leeftijd mee gaat spelen. Ik ben nu 54 jaar. Na een motorongeluk in juni dit jaar zit ik nu een tijdje thuis en kom helemaal tot rust. Ik zie er tegen op om straks weer aan het werk te gaan. Ook het idee dat ik niet met pensioen kan op mijn 58-60ste jaar vind ik erg. Een andere baan op mijn leeftijd lukt ook niet meer. Hoe houd ik het vol tot mijn 65ste? Ik heb een halve baan en heb een paar uur BAPO, maar geestelijk is deze baan erg zwaar.
Graag uw advies.

Het advies
Expert
Kees Kouwenhoven
Arbeid- en organisatie deskundige
Beste docent,
De laatste jaren gaat u niet meer fluitend naar uw werk. De veranderingen in het onderwijs zijn inderdaad ingrijpend.
Nu u al een aantal maanden thuis zit na uw motorongeluk komt u helemaal tot rust. Het is een unieke gelegenheid om over uw werkzaam leven na te denken. De fase van ‘weer aan het werk gaan’ kunt u gebruiken om een echte wending aan uw werk te geven. Uw perspectief is dat u ongeveer 11 jaar betaald werk zult doen. Lang genoeg om te knokken voor een werksituatie die voor u bevredigend is. Maak daarbij gebruik van professionele ondersteuning. Veel ROC’s hebben opgeleide ‘Zeven Bronnen Coaches’ en reïntegratie specialisten. Zij kunnen u uitstekend helpen met het verkennen van alternatieven.
Ik ken uit het onderwijs een voorbeeld van een docent die iets anders wilde gaan doen. Hij is nu de ‘fotograaf’ van de instelling en leidt een centrum waar studenten op computers kunnen werken. Ook heel andere opties zijn denkbaar: de tijd die overblijft naast uw halve baan inzetten voor heel ander werk, actieve ontspanning, persoonlijke ontwikkeling. Er is vast een situatie te scheppen waarin u kunt floreren!
Kees