De vraag
Welke baan zal ik kiezen?
Beste Ursela,
Ik heb momenteel de mogelijkheid te kiezen uit twee banen. Bij de ene baan zijn de secundaire voorwaarden bijzonder goed. Tevens biedt deze werkgever mij direct een vast baan (met twee maanden proeftijd). Bij de tweede baan zijn de voorwaarden iets minder. Deze werkgever wil me pas in dienst nemen nadat ik zes maanden via een detachering bij hem gewerkt heb. Ik heb dit toegezegd gekregen mits bij goed functioneren en geen organisatorische wijzigingen. Deze werkgever is bij mij in de buurt een nieuwe rekencentrum begonnen en op zoek naar een professional voor het IT-beheer van zijn klanten. Deze werkgever heeft echter wel al meerdere reorganisaties achter de rug waar niet zo naar de werknemer gekeken wordt. Momenteel ben ik werkzaam bij een grote dienstverlener en beheer daar een groot aantal servers. Ik kan dus stellen dat het werk soortgelijk is.
Bij de eerste baan is het werk echter meer gevarieerd. Daar zijn zaken in mijn werk waar ik (nog) geen ervaring mee heb en dit beangstigd mij (is dit faalangst?) en ik niet weet of ik dat allemaal wel kan. Mogelijkheden tot studie zijn inmiddels toegezegd. En omdat hij me een vaste baan aanbiedt neig ik hierdoor eerder naar deze baan.
Ik heb alle voor- en nadelen al op papier gezet maar kom er maar niet uit.
Please help!!!
Groeten van Wanhoop

Het advies
Beste Wanhoop,
Wat een luxe! Je mag kiezen uit twee banen. Echter, met deze keuzemogelijkheid sta je tevens voor een dilemma. Een dilemma dat je als volgt kunt oplossen. De oplossing ligt in een combinatie van ratio/emotie, een combinatie die je al op een rij hebt gezet.
Objectief gezien zijn de aspecten van deze eerste baan meer dan gunstig. Dat je eigen onzekerheid jou parten speelt, kun je met nadere studie ondervangen, zoals ook al is besproken (schriftelijke toezegging?). Verder is (faal)angst in het algemeen een slechte raadgever, je gevoel daarentegen weer een goede raadgever. Jouw opmerking ‘en omdat hij me een vaste baan aanbiedt neig ik hierdoor eerder naar deze baan’ geeft al aan dat je dichtbij dé oplossing bent.
Wanhoop, vraag je na een paar nachten ook eens af wat jou spontaan als eerste bij het wakker worden te binnenschiet. Van welke baan krijg je dan een warm gevoel? Een vraag die jou zeker wel tot het juiste antwoord zal leiden. Voor daarna, wens ik je dan ook veel werksucces en werkplezier toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg