De vraag
Alleenstaande moeder is fysiek uitgeput
Beste Ursela,
Ik ben een alleenstaande moeder met een kind van zeven. Ik werk vier dagen tot 17.00 uur. Ik werk ook ’s avonds en in het weekeinde, want ik geef les en de werkdruk is heel hoog. Ik wil dolgraag drie dagen werken om me te oriënteren op wat ik nog meer zou kunnen dan alleen lesgeven. Ik heb een eigen huis en de consequentie van drie dagen werken is dat ik mijn huis moet verkopen. We moeten verhuizen en dan stort het veilige wereldje van mijn kind in.
Ik kom er niet uit en ik ben fysiek doodmoe. Ik werk sinds de geboorte van mijn kind en ik heb vrijwel alles alleen gedaan. Heeft u suggesties hoe ik dit aan kan pakken?
Groeten,
Esther

Het advies
Beste Esther,
Ik ben blij dat je aan de bel trekt. Want dat je fysiek doodmoe bent, dát is een belangrijk signaal. Een signaal om je werkende leven inderdaad te heroverwegen. Een heroverweging waarbij jouw gezondheid en het welzijn van je kind bovenaan (moeten) staan.Tijd voor bezinning dus!
• In hoeverre is het mogelijk jouw vierdaagse werkweek te handhaven zonder ‘continu’ ’s avonds en in het weekeinde te werken? In hoeverre kan jouw werkgever in deze uitkomst bieden?
• In hoeverre is verandering van werkgever een optie? In hoeverre kun je, zonder die hoge werkdruk, les blijven geven?
• Heb je al eens een loopbaantraject/advies overwogen, synchroon lopend aan je huidige werk? Opdat je op basis van dat advies gerichte stappen kunt ondernemen.
• Heb je er al eens aan gedacht drie dagen te werken, dit in combinatie met eventueel het geven van ‘bijlessen’ aan huis/bij jou thuis, opdat je je financiële niveau kunt handhaven?
• Hoe kijk je tegen het volgende aan? Verhuizen hoeft per definitie niet te betekenen dat het veilige wereldje van je kind instort. Als jullie samen in goede gezondheid bij elkaar mogen/kunnen zijn, dan is dat toch het meest essentiële in het leven. En wie weet vind je wel een woning in jullie huidige buurt, zodat je kind zijn huidige school en vriendjes kan behouden.
Esther, als je deze heroverwegingen samen met een vertrouweling, een deskundige bespreekt, dan krijg je zeker al meer en meer een helder beeld van de stappen die jij kunt en wilt nemen.
Laat je s.v.p. terzijde staan, want twee weten meer dan één. Ik wens je heel veel sterkte en hoop van harte dat je snel tot een oplossing weet te komen.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg