De vraag
Ik moet zoveel van mezelf
Beste Carien,
Ik ben een vrouw van 52 met een eigen bedrijf en heb drie dochters, waarvan de jongste nog thuis woont. Ik werk minimaal vijftig uur per week. Met 36 jaar raakte ik vervroegd in de overgang en ik heb tien jaar Premerin geslikt. Inmiddels ben ik vijf jaar met dit middel gestopt, maar ik voel me op dit moment niet stabiel en erg vermoeid. Zijn het de hormonen, of is het een beginnende burnout?
Soms wens ik dat ik gewoon door was gegaan met Premerin slikken, maar in verband met een hoger risico voor borstkanker bij langdurig slikken ben ik gestopt. Mijn zus heeft afgelopen jaar ook borstkanker gekregen, dus de schrik zit er goed in. Ik heb veel plezier in mijn werk, maar het is wel heel veel op dit moment. Kunt u mij adviseren hoe ik alles vol moet houden?
Met vriendelijke groet,
Joost

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste Joost,
De oplossing ligt besloten in je laatste vraag: kunt u me adviseren hoe ik alles vol moet houden. Van wie moet je alles volhouden? Ik begrijp dat het moeilijk is werk te minderen als je een eigen bedrijf hebt. Want het vraagt veel durf, wilskracht en doorzettingsvermogen om een eigen bedrijf tot stand te brengen. Vrouwen die dit lukt zijn vaak vechters. Maar in sommige omstandigheden is ‘vechten’ net het verkeerde copinggedrag. Je moet als je wilt opladen, juist loslaten, een stapje terug doen, vaker vakantie nemen, een dagje vrij. En dit ongeacht de kredietcrisis. Je gezondheid gaat voor.
Als je 80 bent en op je leven terugkijkt, ben je er dan trots op dat je altijd minimaal 50 uur hebt gewerkt?
Beginnende burnout en ontregeling door hormonen sluiten elkaar niet uit, maar versterken elkaar. Mijn advies is: ga na of je een sabbatical kunt nemen van drie maanden, waarin je je bezint hoe je de komende vijf jaar wilt leven, genieten en werken.
vriendelijke groet,
Carien Karsten
• Psychotherapeut Carien Karsten geeft structureel antistressadvies. Meer over Carien Karsten opwww.carienkarsten.nl