De vraag
Zodra ik me ontspan word ik overspoeld door emoties
Ik werk als zelfstandige en pieker veel: als ik het druk heb over hoe ik mijn werk af krijg, als ik weinig werk heb vind ik het zwaar en alleen en vraag ik me af of ik niet bij een organisatie zou moeten gaan werken.
Zolang ik druk bezig ben, dan gaat het best goed, maar als ik ga zitten, ontspannen raak en in contact kom met hoe ik me voel, dan word ik snel overspoeld door emoties en ben ik in tranen. Dan denk ik dat ik rustiger aan moet doen, tijdelijk moet stoppen met werken en van daaruit verder moet kijken.
Als ik zo stil sta denk ik dat, maar als ik weer in de orde van de dag zit, in de snelle stroom van het leven, dan ga ik weer door. Hoe kan ik dit doorbreken?
Ik ben me ervan bewust dat ik steeds oplossingen probeer te vinden voor het emotioneel worden en het piekeren, moet ik hier nu praktisch mee aan de slag en de omstandigheden veranderen of me bewust worden van het patroon?

Het advies
Expert
Mia Leijssen
Welzijnsdeskundige
Het ziet er naar uit dat je echt wel signalen van je lichaam krijgt dat je wat meer aan zelfzorg moet doen.
Je zou bijvoorbeeld in je dag een 15-tal minuten kunnen voorzien waarin je op een rustige plek alleen zit. Je kunt dan beginnen met jezelf ‘goed gezelschap’ te geven. Dat doe je door vriendelijk aandacht te geven aan je ademhaling, gewoon opmerken dat je in- en uitademt. Vervolgens vriendelijk met je aandacht systematisch even door je lichaam gaan, te beginnen bij je voeten. Gewoon vriendelijk opmerken ‘ah dat zijn mijn voeten’, etc. Je geeft jezelf een hartelijke welkom, met alles erop en eraan, zoals je je beste vriendin zou verwelkomen.
Je vindt die werkwijze concreet en uitvoerig beschreven in mijn boek ‘Leven vanuit liefde’, in het hoofdstuk ‘Focussen als liefdevolle reisgids’ (p. 33-40) waarbij de ‘Bodyscan’ en ‘Ruimte maken’ uitgelegd worden.