De vraag

Kan ik sporten met een trage schildklier?

Beste Willem,
Ik heb zelf een enorm dilemma. Mijn schildklier werkt niet naar behoren, maar is slecht echt goed in te stellen. Ik heb ook erg overgewicht. Ik heb ook in zieke tijden getracht te sporten/ bewegen, ook in de sportschool met begeleiding. Na een jaar dit drie keer in de week gedaan te hebben loop ik tegen twee grote problemen aan.

Anderhalve dag na het bewegen ben ik nog errug uitgeput wat grote invloed heeft op mijn werk en privéleven. En mijn tweede probleem (en de begeleiding begrijpt dit ook niet) is dat mijn uithoudingsvermogen niet verbeterd. Dit alles motiveert niet en maakt het niet makkelijk. Ik fiets wel naar mijn werk.

Met het sporten ben ik gestopt om bovenstaande redenen. Bewegen is gezond voor lichaam en geest. Mijn lichaam is niet gezond en zal het ongetwijfeld nodig hebben. Maar ik weet niet goed hoe. Ik word hierdoor wel telkens op het gebrek van mijn lijf gewezen (en de spiegel doet dit ook en voor afvallen zal ik ook meer moeten bewegen) waar ik ook steeds weer ongelukkig van wordt. Het lijkt een vicieuze cirkel. Ik weet niet zo goed hoe ik die moet doorbreken

Groeten van K.

Het advies

Expert

Willem van de Sanden

Psychotherapeut

Hallo K.,
Uit je vraag maak ik op dat jouw schildklier te traag is. Het is inderdaad waar dat sporten of wat intensievere lichaamsbeweging helpt om je metabolisme te stimuleren. Lichamelijk actief zijn verhoogt de gevoeligheid van de lichaamsweefsels voor schildklierhormoon en stimuleert de afgifte door de schildklier. Het is ook een feit dat hypothyroidie en sport moeilijk zijn te combineren.

Wanneer je op dieet bent vertraagd het metabolisme zodat het extra belangrijk is om te bewegen. Aanbevolen wordt om minimaal 15 tot 20 minuten per dag te sporten, bijvoorbeeld: fietsen, zwemmen, hardlopen, stevig wandelen, dansen. Drie keer in de week 40 minuten is beter. Echter, daar dien je langzaam naar toe te werken.

Het schijnt dat bij een trage schildklier de bloedtoevoer naar de spieren minder is dan normaal. Dat kan de oorzaak zijn van vermoeidheid. De spieren zullen dan te weinig voedingsstoffen krijgen en te langzaam afvalproducten afvoeren. Het is belangrijk dat de conditie heel voorzichtig in kleine stapjes wordt opgebouwd zodat je lichaam, onder andere de bloedtoevoer, zich kan aanpassen.
Zie de website: www.thyroid-info.com/articles/exercise.htm voor een stapje voor stapje oefen programma.
Zie ook: www.webmare.nl/schildklierensport

Belangrijk bij hypothyroidie is dat je het eten van bepaalde groenten beperkt en bepaalde voedingssupplementen gebruikt. Vraag advies aan een gespecialiseerd diëtist. Zie ook www.newbeingnutrition.com/hypothyroidism.htm. En wees extra voorzichtig met koolhydraten (suiker bijvoorbeeld). Uit onderzoek blijkt dat gebruik van kokosnoot olie (virgin coconut oil) kan helpen bij het verbeteren van het functioneren van de schildklier.

Succes!
Willem van de Sanden


  • Willem van de Sanden is psychotherapeut. Hij schreef het boek Depressie actief overwinnen. Breng lichaam en geest in beweging, Pearson Amsterdam, ISBN: 978 90 265 1849 2

    Neem een kijkje op zijn site www.depressie-overwinnen.nl


Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Bloempje, bijtje, mensje

Spierballen oppompen, gezichten beschilderen, nachtenlang in kroegen hangen. Een bedpartner verovere...

Lees verder
Verhaal

Gelukkig met minder

Minder geld, minder spullen, minder status. Worden we daar nou echt gelukkiger van? Deskundigen vert...

Lees verder
Advies

Ik ben te moe om te sporten

Lees verder
Artikel

Lekker eng

Lees verder
Kort

Blij met brons

Lees verder
Artikel

De Toptoets: een moeilijke toets voor makkelijk lerende kinderen

Lees verder
Artikel

Man & Schuur

Lees verder
Artikel

Te jong voor je leeftijd

Lees verder