De vraag
Hoe ga ik om met het blaaspijnsyndroom?
Sinds een jaar heb ik het blaaspijnsyndroom: een chronische ontsteking waardoor ik bij perioden erg moe ben en pijn heb. Volgens mijn arts moet ik daaraan toegeven en rust nemen, maar ik vind dat heel lastig en put mezelf vaak uit. Ik houd van mijn werk en sociale contacten en wil niks missen.

Het advies
Allereerst: wat vervelend dat je deze diagnose hebt gekregen. Het advies van de arts om rust te nemen en eraan toe te geven is niet altijd even makkelijk op te volgen.
We willen immers allemaal pijn vermijden en geluk nastreven. Heel logisch dus dat je juist de dingen wilt blijven doen waar je plezier uit haalt.
Toch kun je leren omgaan met de beperkingen van een chronische ziekte. Dat begint met acceptatie: het aanvaarden dat niet alles meer mogelijk is. Daarvoor zul je door een rouwproces gaan. Je móét die pijn doorvoelen en aanpassingen maken om daarna verder te kunnen.
Leren leven met beperkingen maakt het ook noodzakelijk dat je je leven opnieuw gaat inrichten aan de hand van jouw persoonlijke waarden. Vraag je af: wat zijn mijn belangrijkste waarden? (Denk aan: gezondheid, vrijheid, plezier, verbinding.) En hoe wil ik die gerepresenteerd zien in mijn dagelijkse bestaan?
Maak keuzes aan de hand van deze waarden. Bij dit proces kun je eventueel hulp vragen van een coach. Uiteindelijk kun je leren om de focus te leggen op wat wél mogelijk is en zo het leven voor jou weer waardevol maken.
Debbie Schonk heeft een coachpraktijk in Schoonhoven. Je vindt haar op Coachfinder.nl