De vraag
Ik geef niet genoeg aan anderen
Beste Marian,
Graag maak ik van de gelegenheid gebruik je een vraag te stellen.
Ik ben een vrouw van 44 jaar, sinds tien jaar heb ik de ziekte van Crohn. Inmiddels in ‘sluimerende’ toestand, wel regelmatig buikklachten, verhoging, grieperig gevoel en weinig energie.
Ik ben getrouwd en ik heb een dochter van bijna vier jaar. Ik heb altijd een heel actief en enerverend leven geleid. Ik heb jarenlang gewerkt in de crisis/jeugdhulpverlening, veel nevenactiviteiten, een grote sociale kring, reizen, nieuwe studies, theater, etc,etc.
De afgelopen jaren heb ik steeds meer ‘ingeleverd’, ik zit nu in de wao, mijn vriendenkring is klein, toch blijft het heel moeilijk voor mij om van mijn schuldgevoel af te komen. Ik heb nog steeds zo vaak het gevoel dat ik niet genoeg aan anderen geef, dat ik meer in de wereld zou moeten doen.
Ik ‘weet’ inmiddels genoeg over de oorzaken en gevolgen van dit ‘chronische’ schuldgevoel. Ik luister mijns inziens ook wel naar mijn gevoel en de signalen van mijn lijf. Ik beperk mijn contacten, neem de telefoon niet op als ik rust nodig heb, etc.
Toch blijft het knagen en ik heb ook het gevoel dat dit vermeende schuldgevoel de ’trigger’ is voor mijn Crohnaanvallen. Zou een specifieke therapie kunnen helpen? Heb je advies?
Alvast mijn dank,
Susan Visser

Het advies
Hallo Susan,
Je ‘weet’ inmiddels genoeg zeg je en je probeert daar ook naar te handelen, maar toch blijft dit ‘vermeende’ schuldgevoel knagen. Ik kan me voorstellen dat je daar een beetje moedeloos van wordt.
Voor mijn gevoel zit je gevangen in wat Dr. A. Freeman het ‘Had ik maar….’ denken noemt. Dat is ook heel begrijpelijk, het is immers nogal wat als je een ziekte krijgt die je hele leven verandert! Logisch dat je dan met heimwee terugkijkt naar de tijd toen je alles nog kon en op zo’n moment denkt: Had ik die ziekte maar nooit gekregen, dan was mijn leven nu nog net zo leuk als toen geweest!
We vergeten in zo’n situatie echter vaak dat we helemaal niet weten hoe ons leven er zou hebben uitgezien, als we niet ziek waren geworden. Misschien was je burnout geraakt of had je het zo druk gehad, dat er weinig tijd was overgebleven om van je dochtertje te genieten en had je je daarover schuldig gevoeld! Je zult het nooit weten.
Het enige wat je hebt is dit moment. De kunst is wat achter je ligt los te laten en je volledig op het nu en de toekomst te richten. Omdat ik werk vanuit een holistische visie (eenheid van lichaam, geest en ziel) geloof ik dat ziektes een functie hebben in je leven.
Ontdekkingsreis
Je wordt nu gedwongen opnieuw naar jezelf en de zin van jouw leven te kijken in plaats van in het oude patroon door te gaan. Het kan heel spannend zijn om te onderzoeken welke mogelijkheden en talenten je tot nu toe misschien over het hoofd hebt gezien en die je nieuwe kansen bieden om op een andere manier dan voorheen iets voor anderen te betekenen. Er is wel moed voor nodig om zo’n ontdekkingsreis te beginnen, maar vanuit mijn ervaringen uit de praktijk durf ik te zeggen, dat het voor bijna iedereen een tocht met een goede afloop is, waarbij de ziekte niet zelden ook in rustiger vaarwater terecht komt.
Je kunt die zoektocht alleen of samen met anderen maken. Ook bij jouw in de buurt zijn vast groepen die zich met zingevingsvragen bezig houden en zo niet, dan kun je je natuurlijk ook individueel laten begeleiden bij dit proces door een therapeut. Nog een mogelijkheid is contact te zoeken met mensen met dezelfde ziekte en te kijken hoe zij de ziekte een plaats hebben gegeven in hun leven.
Ik hoop dat je hier mee verder kunt,
Marian
Bent u regelmatig bang om het verkeerde te doen, of niet genoeg te doen? En wilt u van die schuldgevoelens af? Onderzoek eerst wat ze u te leren hebben. Psychosociaal therapeut Marian Lijnse gaf plusabonnees persoonlijk advies.
Neem ook een kijkje op de site van Marian Lijnse www.despiraal.net