De vraag
Ik houd mijn baan niet meer vol
Beste Jolet,
Ik (vrouw) ben fulltime buschauffeur, maar ik kan het niet meer volhouden. Aan een ongeluk waarbij een vrachtwagen met 80 kilometer per uur achter op mijn stilstaande bus klapte, heb ik een whiplash overgehouden die ik aanvankelijk onvoldoende serieus nam. Ik heb namelijk van huis uit de instelling ‘Niet piepen, doorgaan, het valt wel mee’. Ik heb nog steeds veel pijn in mijn schouders, nek en armen en ik ben vergeetachtig. Geen enkele behandeling mocht baten.
Ik ben bang voor de toekomst, want door de pijn voel ik me zeer uitgeput. Een sociaal leven heb ik niet meer – alleen werken en slapen. Dit maakt me depressief, ik wil van die eeuwige pijn af. Deze baan betekent veel voor me en ik moet als alleenstaande vrouw de kost verdienen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Over lichamelijke klachten kan ik niet adviseren, maar een psycholoog kan u wel leren omgaan met deze chronische pijn. Zo is bekend dat zorgen de pijn verergeren - probeert u dus niet te veel over uw baan te tobben. U zult zich beter voelen als u uw sociale leven weer oppakt. Verder zullen lichaamsbeweging en ontspanning helpen. Misschien moet u tijdelijk minder werken of kortere diensten draaien om hier tijd voor te krijgen.
En: stel uzelf alstublieft niet zulke hoge eisen! Die instelling maakt dat u dagelijks ontevreden bent over uzelf. U hebt het zwaar met al deze klachten, dus u mag best wat aardiger voor uzelf zijn en ruimte scheppen voor rust en ontspanning. Dit is het terrein van de arbeidspsycholoog - de arbodienst van uw werkgever kan u wellicht verwijzen.