De vraag
Ik wil niet mee met werkuitjes
Beste Jolet,
Ik ga nooit mee met uitjes na mijn werktijd. Mijn vrije tijd is zeer waardevol voor me. Ik vind het maar vreemd dat uitjes en werk gecombineerd worden. Op het werk vind ik wel dat alles in een team goed moet verlopen, ook in sociaal opzicht, maar daarvoor hoef ik niet naar een feestje. Nu val ik een beetje buiten de boot; ik krijg het gevoel dat ik er niet bij hoor.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Wat u beschrijft is typerend voor een groepsproces. Als een van de groepsleden zich anders gedraagt en zich terugtrekt uit sommige activiteiten, dan zullen de leden van de groep vanzelf (onbewust) wat meer afstand nemen. Dat is de reden dat veel mensen liever tegen hun zin meegaan dan van werkuitjes een punt te maken.
Misschien helpt het als uw collega’s begrijpen waarom u zo gehecht bent aan uw vrije tijd, bijvoorbeeld als u hun vertelt over uw bezigheden of uw gezin. Met zo’n persoonlijke uitleg krijgt u meer begrip dan met een principiële opstelling als ‘uitjes en werk horen niet bij elkaar’.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp