De vraag
Hoe krijg ik meer vrienden?
Ik ben een redelijk introvert type. Ik snap dat het niet mogelijk is om helemaal extravert te worden, maar hoe kun je meer vrienden krijgen als introvert persoon? Ik heb buiten mijn vriendin om namelijk maar een paar vrienden, dus ik zou graag leren om opener te zijn.

Het advies
Ben Tiggelaar
Veranderexpert
Ik kan je wel vertellen hoe mensen in hun algemeenheid aan vrienden komen of hoe ik aan mijn vrienden ben gekomen, maar dat is eigenlijk helemaal niet interessant. Het gaat namelijk niet om een algemene theorie of om mij, het gaat om jou!
Ik geloof dat het lonend is om altijd als eerste te kijken naar de dingen die jou persoonlijk wél gelukt zijn tot nu toe. Je hebt een paar vrienden zeg je… Hoe ben je aan die vrienden gekomen? Waar heb je ze ontmoet, hoe is dat gegaan? Probeer dat eens zo helder mogelijk onder woorden te brengen of op papier te krijgen. Op die manier ontdek je de methode die tot nu toe succesvol voor jou is gebleken. De manier waarop het voor jou werkt!
Natuurlijk kun je ook nog een stap verder gaan. Je zou aan de mensen die jij goed kent en met wie jij een ‘klik’ hebt, kunnen vragen hoe zij aan hun vrienden zijn gekomen. Vraag dit dan allereerst aan de mensen van wie jij vindt dat ze op je lijken. Op die manier verzamel je manieren om je netwerk uit te breiden die voor jou toepasbaar en geloofwaardig zijn.
Vervolgens zul je op basis van je eigen goede ervaringen en de lessen van anderen hele concrete gedragsafspraken met jezelf moeten maken. Inclusief datum, tijd etcetera. Vage afspraken werken niet. Niet met anderen en niet met jezelf.