De vraag
Kan ik van gesloten naar spontaan veranderen?
Beste Jolet
Vroeger was ik superverlegen. Ik heb daaraan gewerkt in therapie. Daar heb ik veel van geleerd en ik ben er ook erg door veranderd. Sinds kort werk ik niet meer thuis, maar heb ik een gewone baan. Het contact met collega’s vind ik leuk, maar ik voel me ook vaak geblokkeerd. Het valt me op hoe gesloten ik eigenlijk nog steeds ben; in groepsgesprekken laat ik me weinig gelden. Ik zou graag onbekommerd willen babbelen, zoals ik anderen wel zie doen. Kan ik leren om lekker spontaan en ongedwongen met mensen om te gaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Nee, helaas. Geslotenheid is een karaktertrek die nooit helemaal valt af te leren. Spontaan en volledig onbekommerd babbelen is voor u waarschijnlijk geen reëel doel. Maar maakt u zich geen zorgen: u bent niet zo’n uitzondering als u denkt. Zeker de helft van alle mensen voelt zich niet helemaal op zijn gemak in een groep collega’s. Verkijk u niet op die paar extraverten die de toon zetten. Let eens op hoe andere collega’s zich gedragen. Misschien kunt u van ze leren? En bedenk dat er ook luisteraars nodig zijn in elke groep – uw rol is minstens zo belangrijk voor de goede sfeer. U bent, gezien uw karakter, het beste af als u accepteert dat u bij de stillen hoort. Die acceptatie zal u ontspanning geven. Naarmate u meer ontspannen bent, is het vast makkelijker om op uw eigen manier tóch mee te doen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine,