De vraag
Wat kan ik leren van mijn collega die geen verantwoordelijk neemt?
Beste Lex,
Ik erger mij heel erg aan een collega die veel werk van zich afhoudt en geen verantwoordelijkheid neemt voor haar taken. Bovendien wordt zij nooit aangesproken op haar verantwoordelijkheid. Ik ben superverantwoordelijk en regel alles goed, kom afspraken na en word op de kleinste fout aangesproken. Ik vind dit niet eerlijk. Ik weet dat deze collega op mijn allergie werkt, maar mijn vraag is: hoe ga ik hiermee om? Ik kan mijzelf niet zomaar veranderen.
Groeten van Jeanette

Het advies
Beste Jeanette,
Jouw analyse is heel duidelijk: Jouw primaire systeem van subpersoonlijkheden is volstrekt tegenovergesteld aan dat van jouw collega. Als je niet oppast leidt zo’n verschil – je spreekt zelf al van een allergie – tot een aantal vervelende gevolgen.
Ten eerste hebben zulke tegenstellingen de neiging te polariseren. Met andere woorden: hoe meer verantwoordelijk jij bent, hoe meer onverantwoordelijk zij zich gaat gedragen. En, vergeet niet, dit werkt ook omgekeerd: hoe meer onverantwoordelijk zij is, hoe meer verantwoordelijkheid jij op je gaat nemen.
Ten tweede: beoordeling en kritiek gaat een rol spelen. Jij vindt eigenlijk dat zij niet kan maken wat ze doet en hoe ze is. (En als gevolg daarvan ga jij je verongelijkt voelen, omdat zij niet en jij wel wordt aangesproken als er een fout gemaakt wordt.) Als jij uitstraalt dat jij haar gedrag afkeurt, zal dat niet het door jou gewenste effect hebben. Zij zal eerder reageren als een rebels kind dat zich niets gelegen laat liggen aan de eisen die de omgeving aan haar stelt. Doe geen poging haar te veranderen, want dat gaat, juist omdat jullie zulke botsende primaire subpersoonlijkheden hebben, niet lukken.
Je kan jezelf niet zomaar veranderen, schrijf je. Het zou een stap te ver gaan jou nu te vragen iets meer op je collega te gaan lijken: laat ook eens een steek vallen, kom ook een te laat op een afspraak. Eigenlijk zou dat de beste remedie zijn. Als jij ietsje meer relaxt zou zijn, zou je ergernis over haar verminderen. Maar deze stap is te groot en ik schat in, voor jou ook niet acceptabel.
Wat je wellicht wel kan proberen meer te ontwikkelen: relativeren. Je realiseren dat mensen nu eenmaal verschillend zijn. Vrede te hebben met het feit dat de wereld nu eenmaal in elkaar zit zoals die in elkaar zit. Daardoor zal je je reactie op haar kunnen neutraliseren.
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl