De vraag
Ik wil graag milder worden voor mezelf
Beste Jolet,
Vaak ben ik erg streng voor mezelf. Ik moet bijvoorbeeld mijn studie afmaken, omdat ik er nu eenmaal voor heb betaald. Maar ik vind het moeilijk en ook niet zo leuk als gedacht. Ook mag ik geen afspraken afzeggen als ik er geen goede reden voor heb. Ik weet dat het niet nodig is om zo streng te zijn, maar dat soort gepieker komt toch steeds terug. Mijn gedachten zeggen ‘Het mag best’ maar mijn gevoel zegt ‘Nee, niet doen’. Ik heb al van alles geprobeerd: de training ‘loslaten’, praten met een coach, zelfhulpboeken lezen. Hoe vind ik rust en word ik milder?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste lezer,
Voor u heb ik een tegenstrijdig advies: het is een teken van mildheid als u accepteert dat deze strengheid bij u hoort. Mooi! Zie het maar als een gewone eigenschap die naast nadelen ook voordelen heeft. Mensen zullen u hierdoor betrouwbaar vinden. U heeft meer volharding bij een moeilijke taak. Gewetensvolheid brengt mensen over het algemeen verder op de maatschappelijke ladder, al geeft dat soms ook stress. Als deze strengheid eenmaal bij u mag blijven horen, kunt u haar laten samenwerken met uw wens te ontspannen. Een leuke methode hiervoor is Voice Dialogue; daarover gaat het boek Ik (k)en mijn ikken. Laat uw ‘relaxte ik’ discussiëren met uw ‘strenge ik’ en kies vervolgens zelf wat u wilt doen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp