De vraag
Ik heb teveel bevestiging van anderen nodig
Ik houd mensen eerst vrij lang op afstand: ik klets wel over van alles en nog wat, maar ik spreek niet met hen af om iets te gaan doen. Als ik dan toch iemand vind met wie ik gezellig kan kletsen en het contact verdiept zich (uiteindelijk, dan voel ik me rot als ik een tijdje niets hoor van diegene. Zeker als we in de dagen daarvoor vrij intensief contact hadden.
Natuurlijk kan ik wel beredeneren dat ze op dat moment gewoon andere dingen doen die belangrijk zijn. Maar toch heb ik die drang naar aandacht en bevestiging. Als ik niets hoor word ik eerst onrustig en, als het nog langer duurt, zelfs een beetje verdrietig of verbolgen. Ik heb dat trouwens alleen bij twee of drie personen die vrij dicht bij me staan. Als ik andere mensen een tijd niet spreek vind ik dat absoluut geen probleem.
Als ik van die voor mij belangrijke personen even niets hoor, probeer ik steeds te denken dat dat heel normaal is. Maar het vervelende gevoel blijf ik toch houden. Het steekt me bijvoorbeeld als ik niet meteen iets van ze hoor nadat ik ze verteld heb dat ik ergens mee zit, of dat ik examen moet doen. Terwijl ik heus wel weet dat iedereen weleens wat kan vergeten. Maar ik voel me dan alsof ik niet genoeg waard ben. Alsof ze niet genoeg om mij geven.

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Je vraag is denk ik herkenbaar voor velen, dus ook voor anderen is het mooi dat je hem stelt!
Hang/drang naar aandacht en bevestiging
We willen als mensen graag vaak bevestiging van de mensen die er echt toe doen. Dat is op zich heel normaal. Het wordt pas een probleem als we afhankelijk worden van die bevestiging. En we dus een rotgevoel krijgen als die bevestiging uitblijft. Dat rotgevoel kan komen door twee dingen:
1. We willen de ander niet kwijt en dus halen we rust uit de bevestigingen die we krijgen;
2. En/of: we vinden dat anderen zich moeten gedragen zoals wij dat in ons hoofd hebben.
Wellicht herken je je in beide redenen. Je hoeft je hier niet voor te schamen omdat het heel erg menselijk is. Als je het mechanisme achter je gedrag eenmaal kent, maak je de weg vrij om het te kunnen doorbreken.
Zo doorbreek je die behoefte aan bevestiging
Het patroon van teleurstelling doorbreek je met het besef dat je nooit genoeg bevestiging zult krijgen om volledig rustig te kunnen worden. Het is als heroïne: hoe meer bevestiging je krijgt, hoe meer je er van nodig zult gaan hebben in de toekomst.
Volgende vraag is: Wat vermijd je door die hang naar bevestiging? Het antwoord: de angst dat je vrienden je ooit in de steek zullen laten. En dus is het vooral de vraag of je bereid bent om díe angst te gaan omhelzen. Dus in plaats van dat je bevestiging zoekt, kun je actief stil gaan staan bij de angst die je met die bevestiging probeert op te lossen. Die angst mag er gewoon zijn!
Als je (aansluitend) ook verwacht dat andere mensen zich gedragen volgens jouw verwachtingen, vraag je dan het volgende af: ‘Heb ik last van mijn vrienden, of van wat ik van mijn vrienden verwacht’?
Je verwachtingen losser hanteren
Ik vind het net als jij heel normaal dat mensen attent zijn, en op gezette tijden aan me vragen hoe het toch gaat met de online training van Psychologie Magazine. Eigenlijk wil je dan controle. Je wilt dat mensen zich in jou verdiepen en onthouden wat jij belangrijk vindt. In de praktijk leeft iedereen zijn eigen leven en ben je minder belangrijk dan je soms zou willen zijn. In de praktijk werken je verwachtingen dus niet, hoe graag je dat ook zou willen. En dus kun je er maar beter wat minder serieus en streng mee omgaan. Als je je verwachtingen wat losser hanteert, wellicht wordt het dan ook wat makkelijker om zelf wat minder serieus te zijn. Het leven kent al regels genoeg. Met vriendjes speel je!
Meer lezen
Hoe mindful we ook zouden willen zijn, een flink deel van ons leven zijn we bezig met wat komen gaat. En die verwachtingen blijken sterk van invloed op wat er daadwerkelijk gebeurt. Wie zich dat realiseert, kan zijn verwachtingen bewust inzetten om het leven een positieve draai te geven. The Secret, maar dan wetenschappelijk bewezen. Hoe je dat doet lees je hier