De vraag
Loslaten is te moeilijk
Mijn leven lijkt uit alleen maar loslaten te bestaan. Maar hoe vaak ik het ook al heb moeten doen, het blijft een ramp. Het is pijnlijk en gaat bij mij telkens gepaard met depressies. Ondanks alle goede tips lukt het mij toch niet om goed los te laten. Denken en voelen lopen bij mij niet parallel, ik denk positief ik voel negatief. Hoe krijg ik dat in balans? Thea

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U schrijft niet wát u moet loslaten. Daarom als antwoord enkele algemene tips.
• Zoek ontspanning en afleiding, wees niet te streng en te haastig.
• Zoek zelfbevestiging – dat kan bij goede mensen en in favoriete bezigheden.
• Zoek iets om vast te pakken. Loslaten is slechts de helft van het leven.
• Zorg dat wat je dénkt niet te ver af staat van wat je vóelt. Loslaten is beide.
• Pas op voor normatief denken – ‘het moet’ versterkt je woede en het maakt je rigide.
• Zoek een andere invalshoek – je kunt er altijd nóg weer anders tegenaan kijken.
• Verplaats je in de gedachten van de ander om jullie relatie beter te begrijpen.
Deze tips kunnen helpen als loslaten pijnlijk is of depressief maakt. En over die balans tussen positief denken en negatief voelen heb ik nog een vraag: denkt u niet té positief? U zou eens kunnen proberen om met uzelf in discussie te gaan over deze uiteenlopende standpunten van uw verstand en gevoel. Lees ook de antwoorden aan de andere vragenstellers door, misschien herkent u daarin ook iets.