De vraag
Ik denk steeds dat ik een enge ziekte heb
Beste Gijs,
Bij elk bobbeltje dat ik voel, weet ik zeker dat er iets ergs met me aan de hand is. Ik blijf het vervolgens voortdurend controleren. Wat kan ik doen?
Vriendelijke groet,
Carolien

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Beste Anoniem,
Er zit iets tegenstrijdigs in je vraag, waarin tegelijkertijd het antwoord zit verborgen. Want als je echt zeker zou weten dat er iets ergs met je aan de hand is, waarom zou je dan blijven controleren? Als je 100% zeker weet dat het mis is, dan zou je direct naar het ziekenhuis moeten gaan voor een behandeling! En toch doe je dat niet, waarom? Omdat je niet zeker weet dat er iets ergs met je aan de hand is.
En díe onzekerheid probeer je te vermijden door te controleren. Je zoekt dus geruststelling. Probleem is dat je nooit helemaal zeker kunt weten of je helemaal 100% gezond bent. Kennelijk hoort de angst om ziek te worden dus een beetje bij het leven. En dus probeer je iets te controleren waar je helemaal geen controle over hebt!
En dus begint dit met het omhelzen van je onzekerheid, waarin je bang mag zijn en je je onzeker mag voelen. Angst om ziek te worden is net zo onvermijdelijk als het leven zelf. Misschien is het grootste probleem wel dat je die angst niet mag hebben van jezelf.
Met vriendelijke groet,
Gijs