De vraag
Mijn ouders groeien uit elkaar
Beste Jolet
Ik ben een man van 23. Vier jaar geleden is mijn broertje plotseling overleden. Nu merk ik dat mijn ouders langzaam uit elkaar groeien. Mijn vader wil weer verder met het gewone leven en heeft behoefte aan ‘luchtiger’ gesprekken. Mijn moeder ziet meer in het ‘diepere’ gesprek en spiritualiteit.
Ik heb gezegd dat niet alles in een relatie gedeeld hoeft te worden. Maar ik vrees dat ze niets te delen overhouden. Zelfs de omgang met familie is veranderd: mijn moeder ziet de rest van de familie veel minder dan mijn vader, want ze vindt dat er onvoldoende aandacht aan mijn overleden broertje wordt besteed. Ik kan de zorg om mijn ouders eigenlijk niet goed aan. Heeft u advies?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het zijn erg hoge eisen die u stelt aan uzelf. Niemand kan therapeut zijn voor zijn ouders, zeker niet bij zo’n zwaar rouwproces als dit. Na de dood van een kind is het heel gewoon dat echtgenoten verschillend rouwen. Uw ouders hebben blijkbaar ieder hun eigen manier gevonden. Uit wat u vertelt over het familie-bezoek leid ik af dat ze elkaar daarin bovendien vrijlaten. Dat is heel wijs van ze.
Wees realistisch: mochten uw ouders uit elkaar groeien, dan kunt u daar niets aan doen. Wees blij dat ze in u zo’n lieve zoon hebben. U wilt zelf vast ook graag praten over vroeger en vertellen hoe uw verdriet nu voelt. Zoek een gelegenheid om uw eigen verdriet met ze te delen, ook al moet u ze daarvoor misschien apart spreken.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, december 2006