De vraag
Vijf jaar voor het verwerken van een relatiebreuk?
Het artikel over traumaverwerking, en vooral het gedeelte over een relatiebreuk verwerken, was heel hoopgevend en opwekkend.
Na een relatiebreuk kom je er al snel achter dat je ex en jij toch helemaal niet bij elkaar passen. Bij mij is dit echter nooit het geval geweest. Ik was dol op mijn ex en hij op mij. Alleen stopte dat bij hem na vijf jaar. Hij heeft er nooit een verklaring voor kunnen geven, behalve dan dat de liefde ‘gewoon’ over was. Die relatiebreuk verwerken kostte me zo’n vijf jaar.
De tijd moest de wond helen en niet het verstand, want wij pasten namelijk echt goed bij elkaar. Dat vindt niet alleen ik. Het enige dat ik kon bedenken is dat je geen relatie wil met iemand die jou niet wil. Maar dat bood ook weinig troost. Ik heb echte goede vrienden. Ik deed heel veel leuke dingen. Ik heb een goed contact met mijn familie, ben gaan studeren om van de straat af te zijn: allemaal afleiding van de ellende zou je zeggen.
Mijn ex en ik hebben weer contact. Weinig, maar wel goed. Hij heeft een nieuwe vrouw en een kind. Ik heb een nieuwe man. We zijn op kraamvisite geweest. Eind goed al goed, maar het heeft lang geduurd. Zo lang dat ik ook gek werd van mezelf: ik wilde dat het verdriet en zelfmedelijden nu eindelijk eens ophielden. Dat gebeurde toen ik na vijf jaar in een band ging zingen en mijn eigen leven zo een stuk leuker maakte. Ik ontleende daar heel veel eigenwaarde aan. Die had namelijk een flinke deuk opgelopen. Op het podium met heel veel aandacht en bewondering ging het ineens een stuk beter met me :-). Toen heb ik ook (via Parship) mijn vriend gevonden.
Welk mechanisme maakt dat een relatiebreuk verwerken zo lang duurt?

Het advies
Arnold van Emmerik
Trauma deskundige
Wat je beschrijft is heel herkenbaar. Een relatiebreuk verwerken kan veel tijd kosten, soms vele jaren inderdaad. Zeker als jij niet degene bent die ervoor kiest, en niet goed kunt begrijpen hoe het zo is gekomen.
Waarom je relatiebreuk verwerken zo lang duurt
Het is niet goed te zeggen waarom het je zoveel tijd kost die breuk te verwerken. Daarvoor zouden we dieper op je situatie van de afgelopen jaren in moeten gaan, en dat kan hier niet. Je deed ook de ‘goede dingen’: leuke activiteiten, studeren, relaties met vrienden en familie onderhouden. Alleen hebben die je kennelijk niet volledig geholpen. Zonder die dingen zou het waarschijnlijk nog veel moeilijker zijn geweest.
Misschien zeg je zelf aan het eind van je bericht iets belangrijks: je eigenwaarde was geschonden, en al je eerdere bezigheden konden deze niet (volledig) herstellen. Pas toen je het podium ontdekte en een nieuwe vriend kreeg, ging dit beter. Ook dat was echter vooraf waarschijnlijk niet te voorspellen, en kwam meer als een ‘aangename verrassing’.
Een verbroken relatie als een cassettebandje
Wat ik nu zeg is niet zozeer gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek of klinische ervaring, maar meer een persoonlijk beeld dat ik wel eens gebruik. Soms lijkt het met verbroken relaties weleens als met een cassettebandje: het geluid wordt pas gewist, als je er iets nieuws overheen opneemt.
Ik ben blij dat het inmiddels weer beter met je gaat.
Meer over liefdesverdriet – en hoe je eroverheen komt – lees je in Eerste hulp bij liefdesverdriet