De vraag
Mijn gevoel en verstand zitten niet op één lijn
Ik vraag me af waarom het zo moeilijk is om een relatie te verbreken als er genoeg aanwijzingen zijn dat de ander niet bij je past. Dat verandert bij mij namelijk het gevoel van liefde niet. Hoe zit dat met je verstand en gevoel?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
De Zuid-Afrikaanse psycholoog Leslie Greenberg, die onderzoek veel deed naar Emotionally Focused Therapy (EFT), zegt dat je emoties alleen met emoties kunt veranderen. Hij geeft je dus gelijk: liefde (een emotie) kan niet door rationele argumenten worden opgewekt of onderdrukt.
Greenberg is niet de enige die tot deze conclusie is gekomen. De gedachte van ‘onmogelijke liefde’, dus die het verstand uitsluit, is de basis van zo’n beetje alle films, boeken, liedjes, opera’s en tv-series die de afgelopen tweehonderd jaar zijn gemaakt.
Gebrek aan liefde is vaak ook niet de reden dat we een relatie verbreken. Liefde komt en gaat, daar hebben we amper invloed op. We verbreken een relatie omdat die slecht voor ons is, bijvoorbeeld omdat onze partner niet (meer) bij ons past.
In zo’n geval (jouw situatie dus) moet je niet gaan zitten wachten tot de liefde over is. Het enige wat dan helpt, is focussen op een andere emotie – zoals het verlangen naar iemand anders, opluchting of woede over de nare gebeurtenissen die zijn voorgevallen in je relatie.
Door zo’n emotie vergeet je eventjes – net lang genoeg om afscheid te nemen – hoeveel je van je partner houdt. Niet dat je dan klaar bent. Je moet ook nog verhuizen, je nummer veranderen, nieuwe vrienden maken. Uit elkaar gaan is hard werken, nog veel harder dan bij elkaar blijven.