De vraag
Ik houd nog steeds van mijn ex
Hallo Carien,
Na een jaar houd ik nog steeds van mijn ex. Ik heb na hem wel een andere relatie gehad, maar dit ging niet. Ik weet dat het met mijn ex nooit een goede relatie kan worden, maar ik kan het niet achter me laten. Wat kan ik hieraan doen?
Groeten van Anoniem

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste Anoniem,
Vervang het woord ‘kunnen’ eens door ‘willen’. Dan staat er: ik wil mijn ex niet loslaten. Vraag je dan af waarom je dat niet wilt. Is het angst voor eenzaamheid, is het liefde, ben je bang dat je sommige dingen die je met hem beleefde nooit met een ander kunt delen? Kun je je een situatie voorstellen die ertoe leidt dat je hem nooit meer wilt zien? Kortom, als je echt van hem af wilt, moet je de consequentie trekken en echt breken.
Soms helpt het om letterlijk de afstand te vergroten en een tijdje naar het buitenland te gaan. Andere mogelijkheid is therapie bij een EMDR-therapeut (oogbewegingentherapie, zie www.emdr.nl). Stel je ex voor op z’n best en volg dan de handbewegingen van de therapeut. Haast vanzelf komen er op een gegeven moment hele andere gedachten op. Nog een boekentip: Eten, bidden en beminnen van Elizabeth Gilbert. Ze vond het vreselijk om bij haar man weg te gaan. Er was maar een ding wat ze nog erger vond en dat was blijven.
Vriendelijke groet,
Carien Karsten