De vraag
Ik kan niet kiezen tussen 2 mannen
Beste Liselotte,
Ruim een jaar geleden heb ik mijn man verlaten voor een andere man. Zij zijn in bijna alles elkaars tegenpolen. Echter, ik heb altijd heel veel verdriet gehad om mijn mislukte huwelijk (met twee kinderen). Mijn ex heeft het me ontzettend moeilijk gemaakt gedurende de afgelopen periode.
Inmiddels twijfel ik aan mijn nieuwe relatie. Ik merk, dat ik mijn scheiding nog steeds niet verwerkt heb. Ondanks alle ruzies misten we elkaar vreselijk en dat hebben we onlangs uitgesproken tegen elkaar. Sindsdien word ik overladen met cadeaus en aandacht. Alles wat hij tijdens ons huwelijk niet deed doet hij nu dubbel en dwars. Mijn huidige partner heb ik gezegd dat ik ruimte nodig heb om te ontdekken wat ik nu precies wil. Maar ook van hem houd ik ontzettend veel.
Nu zit ik in de situatie dat twee mannen om mijn aandacht vechten en ik beiden niet wil teleurstellen of verliezen. Ik neig de ene keer meer naar mijn ex, en de andere keer meer naar mijn huidige relatie. Ik heb al allerlei fora bezocht over polyamory en herken veel verhalen. Ik ben nu 34 en heb altijd langdurige vaste relaties gehad, en dacht er nooit over om vreemd te gaan. Echter, op deze manier doorgaan lijkt me geen optie.
Wat is nu wijsheid? Ik weet het echt even niet meer.
Groeten van Liever geen naam

Het advies
Beste Anoniem,
Mijn advies is om met beide relaties te stoppen en een rustperiode voor jezelf in te bouwen. Je kunt niet verder met je huidige relatie, omdat je je vorige relatie niet verwerkt hebt. Maar met je ex-man kun je ook niet verder omdat hij zijn verplichtingen niet nagekomen is. Hij zal eerst mee moeten werken aan een fatsoenlijke scheiding (vooral financieel), daarna kun je eventueel opnieuw bekijken of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen. Dat is wat de uitdrukking “met een schone lei” inhoudt!
Mijn advies is dus om eerst de troep uit je verleden op te ruimen, rustig 1 of 2 jaar alleen te wonen en pas daarna je weer te verbinden aan iemand. En wie dat is, dat beslis je pas over 2 jaar. Ik hoop dat je de kracht hiervoor op kunt brengen zodat je jezelf weer terug kunt vinden.
Liselotte
Liselotte Visser is relatietherapeut en psycholoog.
Neem een kijkje op haar sites: