Haal meer uit je gevoeligheid

  • 1890 woorden
  • leestijd is
  • 10 minuten
Een op de vijf mensen is hooggevoelig. Een persoonlijkheidstrek die kwetsbaar kan maken, maar ook heel succesvol. Hoe bescherm je die bijzondere kwaliteit en creëer je een rustige omgeving voor jezelf? Zes adviezen van experts.

Flauwekul en aanstellerij. Of in het beste geval: een modeterm. Dat is wat sommige mensen denken over hoogsensitiviteit. Die mensen hebben het bij het verkeerde eind, zegt Elke van Hoof, verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel. Ze leidde onlangs een grootschalig onderzoek naar dit onderwerp. ‘Hoogsensitiviteit is wel degelijk wetenschappelijk aangetoond, door tientallen onderzoekers intussen. Alleen noemen ze het vaak anders, sensory-processing sensitivity bijvoorbeeld. Hoogsensitiviteit is gewoon een sexy woord voor: gevoeliger zijn voor prikkels.’

Bij een belangrijk ander onderzoek naar hoogsensitiviteit moesten de proefpersonen naar foto’s kijken van gezichtsuitdrukkingen. Uit mri-scans bleek dat bij een hoogsensitieve persoon, HSP, meer hersengebieden oplichtten; namelijk de gebieden die te maken hebben met bewustzijn, aandacht, empathie, integratie van zintuiglijke informatie en het plannen van actie. Van Hoof: ‘Er is nog nader onderzoek nodig, maar we gaan er op dit moment van uit dat niet-HSP’s een soort filter hebben in het informatieverwerkingssysteem. De gefilterde informatie wordt vervolgens verwerkt in de hersenen. Bij een HSP ontbreekt dat filter; er komt dus veel informatie binnen, die allemaal moet worden verwerkt. Dat kan leiden tot sneller overprikkeld zijn, moe of emotioneel worden, meer last hebben van lawaai – de

auteur

Sarina Wijnen

» profiel van Sarina Wijnen

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Snel gekwetst?

Lees verder
Kort

Blij met brons

Lees verder
Advies

Wat zijn goede beroepen voor hooggevoeligen?

Lees verder
Advies

Mijn hooggevoelige man heeft woede-uitbarstingen

Lees verder
Artikel

Empathie maakt gaapgevoelig

Lees verder