De vraag
Ik ben overgevoelig voor emoties van anderen
Beste Jolet
Mijn leven wordt erg beïnvloed door de gevoelens van anderen. Daar ben ik voortdurend op gespitst. Het komt regelmatig voor dat ik ‘schijn te weten’ hoe iemand in elkaar steekt. Veel mensen zijn verbaasd dat er voor het eerst iemand is die ze begrijpt. Mijn overgevoeligheid grijpt me echter wel aan. Soms ben ik te veel bezig met anderen, of ik heb last van de pijn en angst van anderen. Ik wil mensen graag helpen, maar hoe kan ik voorkomen dat ik hieraan onderdoor ga?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Deze gevoeligheid is inderdaad bijzonder. De kunst is nu om uw zintuigen niet alleen open te zetten, maar ze ook bijtijds te sluiten. Bovendien: pas als u nét zo goed zorgt voor uw eigen behoeften, kunt u evenwichtig door het leven gaan. Dat aan- en uitzetten van de empathie vergt grote concentratie. U kunt die oefenen door meditatie (yoga) of door alphatraining (www.silva.nl). Sommige mensen richten zich te veel op de medemens omdat ze zichzelf zonder dat intieme contact met anderen niet de moeite waard vinden. Voorkom die valkuil door ook te leren genieten van uzelf. Een gepast zelfvertrouwen voorkomt dat u bezwijkt onder het leed van anderen. Verder kan de uit het zenboeddhisme afkomstige techniek van de mindfulness u wellicht helpen (zie www.nouddehaas.nl). Een zenhouding helpt u het -leven waar te nemen zoals het is, zonder te oordelen en zonder het te moeten veranderen. -Bedenk: ‘Gekend worden’ doet de mensen altijd goed, ook als u niets kunt verbeteren.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, april 2006