De vraag
Hoe weet je of je depressief bent?
Beste Jolet
Ik ben sinds kort verloofd en begonnen met mijn opleiding psychologie. Ik voel me al een lange tijd niet mezelf. Ik ervaar een leegte die maar niet te vullen lijkt. Omdat ik me zo voel, trek ik me het liefst terug in mijn eigen wereldje en sluit ik vrienden en familie buiten. Ik slaap al een lange tijd erg slecht, heb nergens meer plezier in en heb vaak last van hartkloppingen. Omdat ik het heel zwaar vind, overweeg ik om professionele hulp te zoeken, maar ik ben bang om de confrontatie met mijn angsten aan te gaan. Hoe weet je of je depressief bent?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Of depressie het juiste woord is, weet ik niet, want u beschrijft ook angstklachten. Een goede depressietest vindt u op www.gripopjedip.nl. Op deze site kunt u ook tips lezen en mailen met een deskundige. Het is fijn om thuis via de computer advies te krijgen, maar het zal u misschien nog meer goed doen als u erover praat met een psycholoog. Daarvoor kunt u een afspraak maken met de studentenpsycholoog. Schaamt u zich niet – die psycholoog heeft al heel veel andere studenten gesproken die dit soort klachten hebben.
Soms krijgen mensen psychische klachten als zich grote gebeurtenissen voordoen in hun leven. Bij u is dat een verloving én de start van een studie. Misschien bent u ook nog verhuisd naar de stad waar de universiteit is? En wellicht is dit de eerste keer dat u op uzelf woont? Psychologen noemen dit soort veranderingen ‘levensgebeurtenissen’. Ze vergen psychologische aanpassing en doordat je je niet ‘jezelf’ voelt, kun je tijdelijk psychische klachten krijgen. Door over de grote veranderingen te praten en door open de angsten op tafel te leggen, wordt de impact ervan een heel stuk minder. ‘Het monster in de muil kijken’, noem ik dat. Samen met een psycholoog is dat veel minder eng dan alleen op uw kamer.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, januari 2008