De vraag
Hoe train ik mezelf om weer te durven vliegen?
Hallo meneer Van Gerwen,
Sinds een aantal jaren heb ik sterke vliegangst. Ik heb eerst twee maal gevlogen zonder angst, maar ben daarna een keer met mijn gezin gaan vliegen. Mijn vader heeft vliegangst, en het lijkt of ik dit vanaf dat moment heb overgenomen.
Ik heb het daarna nog een keer geprobeerd omdat mijn partner en ik graag samen weg wilden, maar ik raakte compleet in paniek en dacht echt dat we gingen neerstorten (wat ik ook deed of dacht). Nu durf ik niet meer, maar ik vind het ook heel erg dat ik mezelf en mijn vriend hiermee nogal beperk.
Alleen is vliegen niet iets dat ik vaak kan oefenen, dus juist de exposure mis ik. Hoe kan ik mezelf toch trainen om weer zover te komen om een vliegreis te durven boeken?
Vriendelijke groeten,
Marie

Het advies
Beste Marie,
Niemand wordt geboren met vliegangst, het ontstaat altijd later in je leven en kan iedereen overkomen.
Heel goed dat je er iets aan wilt gaan doen.
Je noemt terecht exposure als de mogelijkheid je angst te overwinnen, daarom maken we bij Stichting VALK veel gebruik van verschillende vormen van exposure behandeling. Om er maar een paar te noemen: Virtual Reality, Simulators en vliegen onder begeleiding.
Maar je goed laten informeren over de luchtvaart is ook een vorm van exposure. Wanneer je de stap te groot vindt om je voor behandeling aan te melden dan raad ik je aan het boek ‘Over vliegangst en hoe je ervan afkomt’ te lezen. Je kunt ook een zulfhulppakket bestellen met DVD’s en boeken via www.vliegangstvrij.nl.
Voor verdere informatie over behandeling en hulp bij exposure kan je altijd naar Stichting VALK bellen: 071 5273733 of kijken via de site www.valk.org.
Vriendelijke groet,
Dr. Lucas van Gerwen
Psycholoog / Psychotherapeut / Piloot