De vraag
Ik wil ook graag een sociaal leven en ander werk
Beste Ursela,
Ik ben 26 jaar en ik heb de laatste tijd het gevoel dat ik niet verder durf te komen met mijn leven. Ik heb twee propedeuses en twee hbo-studies geprobeerd. Ik heb wel het gevoel dat wat ik nu doe wel iets voor mij is, in september begin ik met het tweede jaar Personeel en Arbeid. Maar ik durf niet zo veel te doen qua praktijk. Ik vind het heel moeilijk om mezelf verkopen voor bijvoorbeeld een functie op P&O-gebied.
Ik ben al acht jaar in therapie. Goed nieuws is dat ik binnenkort ga stoppen met therapie, maar het gevoel blijft dat ik niet verder kom op professioneel gebied en als een volwassen persoon. Ik blijf hangen in mijn onzekerheden en angsten. Het liefst zou ik net als mijn vrienden vooruitgaan, een leuk baantje, autootje, een sociaal leven etc. Maar ik kom niet in beweging. Ik blijf verlangend stilstaan en daar word ik weer verdrietig om. Hoe kan ik dit cirkeltje doorbeken?
Groeten van Rose

Het advies
Beste Rose,
Goed dat je graag in beweging wilt komen, dat je niet meer verlangend stil wilt blijven staan. Groot gelijk! Want waarom zou ook jij geen stappen voorwaarts kunnen zetten?
Je bent 26 jaar, hebt twee propedeuses en twee hbo-studies geprobeerd, je begint in september met het tweede jaar Personeel en Arbeid én je stopt na acht jaar met je therapie. Genoeg redenen voor jou om trots op jezelf te zijn. Dat heb jij toch maar mooi op eigen kracht weten te bewerkstelligen! Voor mij heb je in ieder geval behoorlijk wat in je mars! Nu moet alleen jij nog daarvan overtuigd raken!
Om jezelf van je kwaliteiten te overtuigen zou ik kleine stapjes gaan zetten. Kleine stapjes om je onzekerheden en je angsten te overwinnen. Begin daarom heel kleinschalig en heel gefaseerd.
• Schrijf je in bij een uitzendbureau, schrijf (open/gesloten) sollicitatiebrieven, kijk of je als vrijwilliger praktijkervaring kunt opdoen. Grijp alle kansen/mogelijkheden aan om je kennis/vaardigheden in praktijk te brengen.
• Heb je deze activiteiten in gang gezet, ga dan met je sociale leven aan de slag. Zet al jouw persoonlijke contacten op papier. Rubriceer deze vervolgens in leuke/stimulerende contacten en minder leuke/minder stimulerende contacten. Bekijk die eerste sociale contactengroep nog eens nauwkeurig. Met wie zou je samen regelmatig iets leuks kunnen en willen doen/afspreken? Heb je de namen voor jezelf helder gemaakt, begin dan elke week/elke maand met één uitnodiging. Nodig die persoon uit voor een etentje thuis, een restaurant/theaterbezoek, een bioscoopfilm, een sportactiviteit…. Stap daarna over op nummer twee enzovoorts. Ga planmatig te werk en laat je zeer zeker niet door een eventuele afwijzing uit het veld slaan. Mocht je huidige sociale kring te klein blijken te zijn, leer dan nieuwe mensen kennen. Je studie is daarvoor natuurlijk bij uitstek geschikt!
• Heb je je schreden eenmaal op werk/privé-vlak gezet, dan zul je zien/ervaren dat je vanzelf in een energierijke flow terecht komt. En, dat je je cirkeltje hebt weten te doorbreken.
Rose, alle begin is moeilijk. Ik weet het. Maar door kleine/gefaseerde stappen te zetten, zal het jou zeker lukken je wensen in vervulling te laten gaan. Dus, zet ‘m op!!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com