De vraag
Waar vind ik hulp voor mijn eetprobleem?
Beste Masja,
Op dieet gaan wil ik niet meer – ik heb de nodige cursussen op dit gebied gevolgd. Die hebben niet geholpen. Zelf heb ik het idee dat de oorzaak van mijn eetprobleem dieper zit. Helaas kan ik hierover niet echt met iemand praten.
Ik heb een gezin en een partner die veel weg is. Zelf heb ik een onregelmatig leven doordat ik werk in de zorg. Het probleem met eten is de late avond….
Ik zoek de juiste persoon / manier om mij te helpen. Weet jij raad?
Vriendelijke groet,
Miek

Het advies
Beste Miek,
Bedankt voor je vraag. Ik kan me voorstellen dat je je machteloos en alleen kunt voelen in deze situatie. Wat ik heel goed vind is dat je het er niet bij laat zitten en actief op zoek gaat naar passende hulp.
De valkuil van diëten
Diëten lossen inderdaad vaak niets op. Sterker nog, je kunt er juist meer problemen van krijgen (het befaamde jojo-effect, het op den duur juist meer wegen dan toen je voor het eerst met een dieet begon, gevoelens van frustratie, falen, schuld en schaamte etc.). Ik ben blij dat je dit niet meer als optie ziet, zeker niet als je het gevoel hebt dat de oorzaak dieper ligt.
Hoe moet je een eetprobleem wél aanpakken?
Veel mensen met eetproblemen vinden het moeilijk om over persoonlijke kwesties te praten en met hun emoties om te gaan. Ze zijn vaak geneigd om deze weg te stoppen en het door middel van (niet) eten ‘op te lossen’. Herken je dit? Als ik jouw verhaal lees, kan ik me ook goed voorstellen dat je iemand bent die veel voor anderen zorgt, soms ten koste van jezelf. Ook dit wordt veel gezien bij mensen met eetproblemen. Ze vinden zichzelf vaak niet (genoeg) de moeite waard en denken al snel dat ze mensen tot last zijn als ze met hun problemen bij anderen aankloppen.
Ik denk dat het goed zou zijn als je meer ruimte zou gaan geven aan jezelf, je verleden en je gedachten en gevoelens die daarmee gepaard gaan. En dat het toelaten en verwerken hiervan een positief effect zal hebben op je geestelijke gezondheid en daarmee ook op je eetgedrag. Als je je eetgedrag aan wilt pakken, denk ik echter dat het meer (leren) uiten en dus praten, onvermijdelijk zal zijn. Dit zal waarschijnlijk niet makkelijk voor je zijn en het nodige lef vereisen.
Praten over je eetprobleem
Je geeft aan dat je weinig mensen hebt met wie je diepgaande zaken kunt bespreken. Kan het zijn dat er misschien wel mogelijkheden zijn, maar dat je het vooral ook heel eng vindt om te doen? Ga in dit geval bij jezelf na bij wie in je omgeving je het meest vertrouwd voelt om hier stappen in te zetten. Hulp vragen mag, je hoeft niet alles alleen te doen.
Als je het moeilijk vindt om dit in een keer te doen, dan kun je alvast met het volgende aan de slag: op Proud2Bme.nl kun je anoniem vragen stellen en chatten met psychologen, ervaringsdeskundigen, een diëtist en/of lotgenoten. Oorspronkelijk is deze website opgezet voor jongeren met eetproblemen, maar er zitten ook veel volwassenen op. Wellicht dat dit je op weg helpt, en dat dit het makkelijker maakt om op den duur de kwestie met je partner en/of een vriend(in) te bespreken. Wanneer je met je eten en achterliggende problemen aan de slag gaat, kun je zeker steun gebruiken. Als je het moeilijk vindt om dit face-to-face te doen, of als je partner daar weinig tijd voor heeft, zou je ook een brief kunnen schrijven.
In therapie voor een eetprobleem
Ten slotte zou je na kunnen denken over een therapie die bij jouw behoeften en situatie past. Bijvoorbeeld een internetbehandeling, zoals eetprobleemdebaas.nl. Daarbij krijg je een eigen hulpverlener die je gaat ondersteunen. De kosten van de behandeling worden vergoed door je zorgverzekeraar. Je kunt ook kijken op nvvp.nl.
Hier kun je een therapeut vinden voor individuele therapie. Je kunt zoeken op type behandeling (cognitieve gedragstherapie werkt bijvoorbeeld goed bij eetproblemen) en op klachten. GZ psychologen worden een bepaald aantal keer vergoed en psychotherapeuten zolang als nodig.
Ook zou je kunnen kijken naar therapieën bij ggz-instellingen en gespecialiseerde centra (op Proud2Bme staat een overzicht van centra in jouw buurt). Er bestaan dag(deel)behandelingen, die waarschijnlijk goed te combineren zijn met een gezin en/of werk. Voor alle behandelingen, behalve voor de online therapie, heb je een verwijzing nodig van je huisarts.
Hopelijk heb je hier iets aan en gun je jezelf de tijd en ruimte om hiermee aan de slag te gaan. Probeer je gezondheid de prioriteit te geven. Heel veel sterkte en succes in de zoektocht gewenst.
Met vriendelijk groet,
Masja Ninck Blok