De vraag
Mijn grote liefde bleek een pathologische leugenaar
Vorig jaar ben ik in contact gekomen met een man bij wie ik eindelijk liefde voelde. Dit bleek een pathologische leugenaar te zijn. Hij liet me geloven dat hij ook van mij hield en ik wilde dit ook geloven, dus ik zie ook mijn eigen aandeel hierin.
Na maanden ontdekte ik dat hij getrouwd was, en toch ben ik ermee doorgegaan. Ik raakte echter steeds meer uitgeput door alle leugens en wilde twee weken rust. Die twee weken zijn allang voorbij en ik hoor niets meer. Ik wist ineens zeker dat als hij echt van me hield, hij op zijn minst had willen weten hoe het met me gaat. De bevestiging dat deze man niets voor mij voelt komt hard aan, en voor het eerst in mijn leven wil ik wraak nemen.
Ik praat hier met mensen over en uiteraard heeft iedereen een andere mening. Ik wil een brief schrijven, zijn vrouw inlichten etc. De één zegt “ja, moet je doen”, de ander zegt “nee, niet doen”. En omdat ik zo slecht met mezelf in contact sta weet ik het niet meer. Maar mijn eerste ingeving dat ik voor het eerst in mijn leven actie wil ondernemen staat als een huis. Het werkt bij mij niet om symbolische dingen te ondernemen, zoals een brief verbranden ofzo.

Het advies
Fredrike Bannink
Trauma deskundige
Ik kan me goed voorstellen dat je actie wilt ondernemen na wat je hebt meegemaakt met de man met wie je een relatie had, naar jouw zeggen een pathologische leugenaar. Je zult je wel behoorlijk bedonderd voelen. Knap dat je tegelijkertijd kunt aangeven dat je je eigen aandeel ook kunt zien in wat er is misgegaan.
Kiezen tussen negatieve- en positieve actie: vergelding of verzoening
Je zegt dat je ingeving om actie te ondernemen staat als een huis en dat lijkt me prima. De beslissing die je vervolgens moet nemen is dus niet of je actie gaat ondernemen, maar welke. Je wilt duidelijk iets doen, en niet iets symbolisch. Daarbij kun je kiezen tussen negatieve en positieve actie. Het is het verschil tussen vergelding of verzoening.
• Een negatieve keuze: het nemen van wraak (vergelding). Wraak kan opluchten, maar je schaadt ook anderen.
• Een positieve keuze: je ervaring bijvoorbeeld gebruiken om anderen die hetzelfde hebben meegemaakt of nog meemaken te helpen. Of je neerleggen bij hoe het is gelopen. Of hem vergeven voor wat hij je heeft aangedaan (verzoening).
Als je niet goed weet wat je wilt kiezen, kun je de voor- en nadelen of gevaren van elke keuze op een rijtje zetten en tegen elkaar afwegen. Dan komt er vanzelf wel iets uit wat je vervolgens kan omzetten in actie. Ik wens je daarin veel wijsheid toe.
Het is een van de sterkste menselijke emoties: wraakzucht. Vrijwel niets maakt ons zo boos als een overspelige echtgenoot of onbeschofte buurman. Maar zijn creatieve wraakacties wel zo bevredigend wanneer je ze echt uitvoert? En helpt fantaseren over wraak? Je leest het in Hoe zoet is wraak.