De vraag
Kost mijn stiekeme relatie me mijn huwelijk?
Een tijdje geleden ontmoette ik een getrouwde man met wie ik een stiekeme relatie kreeg en seks had. Sinds ik van deze man heb ‘geproefd’ ben ik ongelukkig met mijn (jeugd)liefde en denk ik erover om hem te verlaten. Wat zal ik doen?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Anders dan de personages in veel Hollywoodfilms en Netflix-series blijven de meeste mensen tegenwoordig niet meer hun hele leven bij dezelfde partner. De populairste relatievorm is seriële monogamie, ofwel trouw blijven aan een man of vrouw totdat je iemand tegenkomt die nog liever en leuker is.
Uit Schots onderzoek naar seriële monogamie bleek dat er in de meeste gevallen overlap bestaat tussen de vorige en de volgende relatie. Mensen gaan dus even vreemd voordat ze de overstap wagen.
Voordat je nu denkt dat je moet scheiden en een relatie beginnen met je stiekeme geliefde, wil ik je waarschuwen. Want het valt nogal eens tegen. Stiekeme verhoudingen bestaan voornamelijk bij de gratie van de illegaliteit. Als de spanning van het geheim wegvalt, blijft er soms bitter weinig over van de lust en de liefde.
Dat ontdekken vreemdgangers meestal als het te laat is. Daarom raad ik je aan om nog eens goed na te denken over je huidige partner. Is dat zo’n verkeerde vent? Als het antwoord op deze vraag ‘ja’ is, dan raad ik je aan om toch geen relatie te beginnen met je stiekeme lover.
Zoek liever iemand aan wie je heel je hart kunt geven, en die een grote kans maakt om lang jouw leukste en liefste te blijven.