De vraag
Hij houdt nog van zijn oude liefde
Beste Jolet
Ik ben 45 jaar en bijna achttien jaar getrouwd, en ik dacht een gelukkig huwelijk te hebben. Tot mijn man pas geleden opbiechtte dat hij nog steeds houdt van zijn eerste liefde. Hij heeft haar mails gestuurd en aan de telefoon gesproken. Ik ben erg geschrokken van zijn emoties – ik zag hem trillen na dat telefoontje! Hij zegt dat hij vriendschappelijk contact met haar wil en dat ons huwelijk geen gevaar loopt. Mijn man zegt dat ze niet meer heeft geantwoord, maar stel dat hij op zijn werk stiekem met haar belt, mailt enzovoort? Het idee dat hij haar altijd in zijn gedachten heeft, is helemaal niet leuk, maar moet ik hem nu al verlaten? Hoe moeten we verder?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Misschien heeft uw man nu inderdaad in het geheim contact met deze vriendin; die dingen gebeuren. Mijn tweede reactie is positiever: uw man praat er open over en dat geeft houvast wat betreft zijn intenties. Blijkbaar wil hij hier samen met u een weg in zoeken.
Niemand weet echt met welke risico’s uw man speelt, zelfs hijzelf niet. En de situatie is net zo ongewis bij een geheim contact als wanneer hij alleen fantaseert over haar. Beide mogelijkheden leiden tot één advies: wees niet te snel met scheiden. De enige reden om bij uw man weg te gaan is dat u niet meer bij hem wilt zijn. En dat is toch niet zo? Het is vreselijk voor u te merken dat uw man emotioneel is over haar.
Houd vooral de communicatie met uw man zo open als die nu is. Naarmate de tijd verstrijkt, heeft de oude vertrouwdheid van uw huwelijk een goede kans om terug te komen. Geef hem maar even de tijd om emotioneel orde op zaken te brengen.