De vraag
Mijn man bewaart alles
Geachte mevrouw Overweg,
Help! Mijn man kan helemaal niets weggooien. Hij bewaart bijvoorbeeld versleten gordijnen, handleidingen in het Chinees of Urdu. Wij hebben in huis nu drie ruimtes, een kamer, grote kelders, diepe kast, vol met spullen. Hoe kan ik hem ooit bewegen wat weg te doen? Hij is wel dwangmatig netjes soms. Ik heb vol tact en liefde alles geprobeerd.
Vriendelijke groeten,
Roosje van de Kaap

Het advies
Geachte mevrouw van de Kaap, hai Roosje,
Ik wil je graag helpen maar dit lijkt me nu bij uitstek een vraag die niet te beantwoorden is nu je zelf schrijft dat je vol tact en liefde ALLES hebt geprobeerd. Ik doe natuurlijk mijn best en wie weet voegt het onderstaande toch nog iets toe:
Ik maak mijn ‘klanten’ er altijd zo snel mogelijk van bewust dat ruimte geld kost. Denk maar aan het geld dat je kwijt bent aan je hypotheek of huur, aan wat opslagboxen kosten en aan het geld dat kamerverhuur oplevert. Het bewaren van iets moet die ‘meterprijs’ dus wel WAARD zijn. (De woorden bewaren en waard lijken niet voor niets op elkaar).
Belangrijk in niet-materiële zin is dat de ruimten in je huis bedoeld zijn om erin te genieten. Dat jouw echtgenoot én jij, je thuis lekker voelen, dat jullie graag thuis komen, kortom dat het voelt als het welbekende ‘nestje’. Als je je nestje te vol hebt gebouwd, kan je er zelf niet meer bij, althans beperk je je eigen bewegingsruimte en dat is nou juist zonde. (Met als ‘worst-case-scenario’ dat een van de twee buiten boord valt). Als jouw echtgenoot een van beide gedachten kan omarmen, zo kan gaan denken over bewaren en/of weggooien, dan kan hij het belang hiervan gaandeweg erkennen en als hij het dan ook zo gaat vóélen, dan komt hij waarschijnlijk wel tot een ommekeer. Dan kan hij zelf ‘gewoon’ keuzes maken en gaan loslaten…….. Omdat hij heel netjes is, zal hij gaan merken dat het bewaren van dingen ook (te) veel tijd kost en dat hij door meer en makkelijker weg te gooien ruimte én tijd wint!
Je vraagt hoe jij hem kan bewegen om wat weg te doen. De clou is dat hij zichzelf moet gaan bewegen om wat weg te doen. Alleen als hij hierin zijn eigen belang kan dienen, zal hij hierin mee kunnen gaan zonder zichzelf geweld aan te doen (of in ieder geval dat idee te hebben).
Mocht het via deze manier van de eigen intrinsieke motivatie toch niet gaan lukken, dan kan het wellicht praktisch helpen om:
1. Haalbare en meetbare doelen te stellen: dat hij met zichzelf en/of jullie samen met elkaar per categorie (per onderwerp bijvoorbeeld sokken of per opbergeenheid: een plank of een kamer) afspraken maakt/ maken: hoeveel houden we over van deze stapel?, bijvoorbeeld de helft. En dan mag hij
kiezen: wat houden we, wat gaat eruit. Let op: werk in kleine stapjes.
Kies steeds een projectJE en maak dat dan ook af. Zorg op deze manier dat wat je doet, je goed doet. Neem jezelf niet teveel voor want dan is de kans op frustratie te groot!
2. Om het proces voor hem behapbaar te maken kun je de tussenstap invoegen om dat wat niet gekozen is, nog niet definitief weg te doen, maar nog even weg te zetten in een afvalzak. Als hij er dan aan toe is, kan hij het alsnog zelf weggooien. Als je daar in de tijd wel een limiet aan wilt stellen kun je er bij afspreken dat jij het weg mag doen als hij er bijvoorbeeld de hele maand niets mee gedaan heeft (blijkbaar toch niet nodig).
3. Als het ‘niet weg mag, want dat is zonde en anderen kunnen er nog wat mee’, dan kun je afspreken dat hij bijvoorbeeld een maand de tijd krijgt om die gordijnen inderdaad aan te bieden op school of waar dan ook. Als die periode voorbij is, en het ligt nog in jullie huis, dan gaat het er rigoureus uit. Dit zijn zomaar wat tips. Ik kan het niet laten om toch nog de volgende kanttekening te plaatsen: Uit het bovenstaande blijkt al het risico van het spanningsveld: dat jullie in een dergelijk proces (te) makkelijk tegenover elkaar komen te staan. Dat hij zich door jou misschien geforceerd voelt en dat jij in een rol komt die relationeel gezien niet zo handig is. Vandaar de meerwaarde van ‘externen’ in zo’n traject: Professional Organizers zijn onafhankelijk. Een Professional Organizer heeft oog voor het gezamenlijk belang en houdt rekening met de verschillende individuele behoeften. De professionele afstand gekoppeld aan de persoonlijke betrokkenheid en het tempo dat ontstaat door onze inbreng en door het feit dat die geld kost, dat alles staat garant voor een sneller en makkelijker traject.
Wat je ook doet: blijf – zoals je aangaf – kiezen voor de constructieve insteek en maak zo’n opruim- en organize-traject zo leuk mogelijk!
Veel plezier dus en succes ermee!!
Manita Overweg
Utime Professional Organizing
www.utime.nl
Heeft u te veel spullen, te veel vrienden, te veel verplichtingen? Tijd om schoon schip te maken! Plusabonnees vroegen persoonlijk advies aan professional organizer Manita Overweg.