De vraag
Wie van ons moet veranderen?
Beste Wilbert,
Ik loop helemaal vast in mijn relatie. Ik heb het gevoel dat hij mij niet ontvangt en niet snapt. Er is weinig warmte en liefde tussen ons. Hij ervaart onze relatie precies hetzelfde. Hij vindt mij afstandelijk en koud! Er is kortom geen communicatie tussen ons. Als ik mezelf uit – hoe rustig ik dat ook doe – het loopt uit de hand.
Ik weet wat het beste is en hoe wij het veranderen moeten, maar hij vindt dat ik veranderen moet. Ik voel me erg eenzaam in mijn relatie en ik heb het gevoel dat ik tegen een muur loopt. Ik voel me machteloos hierover. Ik wil graag met hem doorgaan maar niet op deze manier. Ik voel me helemaal niet gelukkig en hij ook niet.
Ik vraag me af wat hier aan gedaan mag en kan worden? Vooral vanuit een systeembenadering en oplossinggericht werken, waar ik vanuit mijn beroep helemaal achter sta. Hij wil in ieder geval niet meewerken en niet samen in relatietherapie gaan. Hij vindt dat ik hulp moet vragen en mijn eigen fouten leer zien. Ik weet het niet meer. Heeft u een advies voor mij. Wat is de eerste stap?
Groeten van Wolk-ok

Het advies
Beste Wolk-ok,
Ik lees in je brief dat jullie alle twee verder willen met elkaar en ook alle twee ongelukkig zijn met elkaar. Als je vriend niet in therapie wil, wat wil hij dan wel? En hoe denkt hij dat hem dat zal helpen? En wat spreekt jou aan in zijn ideeën?
Jullie zitten nu in het stadium dat jullie de ander beschuldigen van iets dat je niet krijgt in deze relatie. Dat geeft veel conflicten en verwijdering. Ga eens voor jezelf na wat je zelf al zou kunnen doen om toe te komen aan je basisbehoeften. Praat er over met anderen, eventueel individueel met een professional.
Hoe en welke eerste stappen kun zetten? Het is niet handig van je vriend om te zeggen dat jij je fouten moet leren zien, maar ook jij zal het idee aan de kant moeten zetten dat jij weet wat het beste is voor jullie relatie. Gun jezelf en je vriend iets meer ruimte!
Veel succes en vriendelijke groet, Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl