De vraag
Ik kan niet stoppen met liegen
Ik blijf maar steeds liegen. Ik weet niet wat ik ermee aan moet, en wat de oorzaak is. Ik zit er heel erg door met mezelf in de knoop. Hoe kan ik stoppen met liegen, heeft u tips?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Misschien ontstond uw lieggedrag uit onzekerheid, of om anderen te plezieren. Of misschien gaven uw ouders het slechte voorbeeld? Het vervelende is dat liegen-uit-gewoonte een verslaving kan worden. Stoppen met liegen kost dan veel moeite.
Hulp bij stoppen met liegen
Op nl.wikihow.com staat een goede, uitgebreide handleiding hiervoor. Enkele tips:
• Begin met een dagboek bijhouden. Het zal u helpen eerlijk voor uzelf vast te leggen wat er dagelijks gebeurt en wat maakt dat u voor een leugentje kiest.
• Als u gelogen heeft, vraag uzelf dan achteraf af wat u anders had kunnen doen. Had u ook niets kunnen zeggen? Zou de waarheid een ramp zijn geweest?
• Oefen ook eens met eerlijkheid door iemand een leugen op te biechten.
Het effect van leugens: afstand en eenzaamheid
Leugens scheppen afstand. Doorbreek die eenzaamheid, neem een goede vriend(in) in vertrouwen en vraag die om steun. Wellicht moet u eerst schoon schip maken en uw leugens opbiechten.
Aarzel ook niet om hulp te vragen van een psycholoog; de huisarts kan u doorverwijzen. Bedenk dat liegen problemen slechts héél kort oplost, op de lange duur geeft het juist meer problemen. U heeft met deze hulpvraag een serieuze eerste stap gezet om uw probleem aan te pakken.