De vraag
‘Ik vertrouw mijn dochter niet’
Toen mijn dochter klein was, pakte ze al stiekem snoep uit de kast en loog daarover. Inmiddels is ze 13 en kan ik haar nog steeds niet vertrouwen. Zo heeft ze laatst stiekem extra MB’s besteld op haar telefoon, op onze kosten. Als ik haar ernaar vraag, ontkent ze dat en zegt: ‘Jij vertrouwt me niet.’ En dat is helaas waar…

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Stiekem dingen doen en liegen kan veel oorzaken hebben. Je dochter probeert misschien gezeur te vermijden, in een goed daglicht te komen bij vrienden, of ze is bang voor je afkeuring of straf. Pubers hebben bovendien behoefte aan ruimte, privacy en vrijheid en liegen kan voor hen een manier zijn om die te krijgen. Misschien kun je door op een rustige manier met je dochter te praten ontdekken wat er achter haar gedrag zit.
Laat haar ook vaak weten dat je eerlijkheid en openheid belangrijk vindt en leef dat ook voor. Probeer de momenten waarop ze wel open en eerlijk is te prijzen. Zeg: ‘Ik vind wat je gedaan hebt niet goed, maar ben blij dat je er eerlijk over bent’ of: ‘Wat fijn dat je het me eerlijk vertelt’. Verbied je dochter niet te veel, overleg en vind samen oplossingen, geef ruimte binnen jouw kaders. Houd veel verbinding en contact. En: laat logische, leerzame consequenties volgen op liegen. Te veel en groots straffen helpt niet, dat werkt liegen alleen maar in de hand. Dus niet: telefoon innemen omdat ze de MB’s heeft gekocht, maar: de kosten van haar zakgeld aftrekken.