De vraag
‘Mijn dochter van 14 domineert mij’
Mijn dochter kent geen ‘nee’. Ze is totaal onhandelbaar als ze haar zin niet krijgt; ze snijdt in haar armen en loopt weg. Ze rookt, drinkt en heeft al een paar keer geblowd. Ze vertrekt met de bus en komt ‘s nachts thuis. Ze zet haar telefoon uit en verwaarloost school.
Ik ben gescheiden en opnieuw getrouwd. Het contact met haar vader is slecht. Hij kleineert en vernedert mijn dochter. Zijn vriendin, die mijn dochter amper kent, kan niets positiefs over haar benoemen. Ik begrijp dus dat ze opstandig is.
Als ze naar haar vader gaat, krijgen ze slaande ruzie. Haar vader zet haar op straat totdat ze smeekt dat ze naar binnen mag. Hij sommeert mij haar ook niet binnen te laten. Vervolgens veeg ik haar op en duurt het weken voordat ze weer normaal functioneert.
Vorig jaar hebben we vier sessies met een maatschappelijk werker gehad. Ik voelde me daar bijna een misdadiger en het leverde uiteindelijk niets op.
Ik heb een drukke verantwoordelijke baan. Probeer zoveel mogelijk van mijn vrije tijd in de kinderen te steken. Mijn middelste dochter schaamt zich voor haar oudere zus. Mijn zoontje is te jong om er iets van te vinden. En ik word radeloos van de situatie.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Al lezend maak ik een plaatje van jou met je partner, je dochter, haar zusje en broertje, haar vader en zijn vriendin. Je dochter zit als oudste kind tussen twee stellen in (ook nog tussen twee huizen? Tussen twee families?). Van ieder stel is één persoon haar ouder en de ander niet. Maar de nieuwe partners bemoeien zich wel met haar. Alle volwassenen doen, op eigen wijze, hun best. Maar wordt ze zelf wel gehoord?
Behoeden en gunnen
De meeste ouders willen hun kind voor veel dingen behoeden of gunnen hun kind datgene waarvan zij denken dat goed is. Vaak vergeten ouders te onderzoeken of dat wat zij gunnen wel bij het kind past. Hier kan het fout gaan. Als het niet past, gaat het botsen met de persoonlijkheid van het opgroeiende kind.
In je verhaal, hoor ik je zorg en angst, en ook een behoedend en gunnend moederschap. Mogelijk handelt haar vader vanuit hetzelfde behoedende ouderschap, maar is hij zo wanhopig, dat hij haar gaat verwijten (schelden, kleineren, buiten de deur zet).
Wie luistert naar haar?
Wat mij bezighoudt is de vraag; wie van deze vier volwassenen ziet de eigen behoeften van dit meisje? Haar gezin en thuis zijn uit elkaar gevallen en daar kwamen  twee volwassenen bij. Zij moet naar iedereen luisteren! Wie van jullie luistert er naar haar? Wie ziet wat haar pijn doet? Waar ze naar verlangt en waar ze bang voor is?
Je kunt van partner veranderen, maar ouder blijf je. Neem je verantwoordelijkheid voor die taak en bouw aan de relatie met je kind. Geef constructief vorm aan het ouderschap samen met de andere ouder. Dat heeft je dochter (maar ook haar zusje en haar broertje) nodig om op te groeien tot een evenwichtig mens die het leven aankan en ervan geniet.
Stappenplan:
1. Zet alles op alles om samen te ouderen in het belang van elk kind dat je samen hebt!
2. Laat je nieuwe partners daarbuiten en niet de plaats van ouder innemen.
3. Ga interesse tonen in het (gevoels)leven, de wereld van je dochter, wees benieuwd naar alles wat voor haar belangrijk is, haar pijn doet, haar vertwijfeld en verontrust.
4. Laat je dochter aan het woord, luister naar haar, trek met haar op. Overleg met haar, deel je zorg of wat je gunt en stem af of het ook bij haar past. Laat haar meedenken over zichzelf. Laat haar merken dat zij van waarde is voor jou in wie zij is en niet omdat ze doet wat jij wilt.
5. Lukt het niet om een manier te vinden samen te ouderen? Zoek dan een therapeut die je helpt samen te ouderen. Zoek dan ook uit of de pijn in het partnerschap opgedaan het ouderen niet belemmert.
6. Voor partners van deze ouders: wees beschikbaar als betrouwbare volwassenen die elk kind nodig heeft en geef je partner de ruimte voor een relatie (kost tijd) met hun kind.­